• امروز : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن با میوکاردیت چقدر آشنایی دارید؟ دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

0

همه آنچه که باید درباره سندروم دم اسبی بدانید

  • کد خبر : 41511
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - ۶:۳۰
همه آنچه که باید درباره سندروم دم اسبی بدانید
سندروم دم اسبی، عارضه‌ای است که به قسمت پایینی نخاع و عصب‌های ریشه‌ای شبیه دم اسب در آن ناحیه فشار می‌آورد و عوارض جدی مانند ناتوانی حرکتی، ناتوانی در دفع ادرار و مدفوع، نقص حس و درد شدید در ناحیه تحتانی ستون فقرات می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، سندروم دم اسبی (Cauda equina syndrome) که به آن سندروم کودا اکوینا می‌گویند، زمانی روی می‌دهد که ریشه‌های عصبی در قسمت انتهای ستون فقرات فشرده می‌شوند، حس آن‌ها از بین رفته و حرکت غیرممکن می‌شود. ریشه‌های عصبی که عملکرد مثانه و روده را کنترل می‌کنند، به‌شدت در معرض آسیب ناشی از سندروم کودا اکوینا قرار دارند. علت نامگذاری این بیماری به سندروم دم اسبی، شباهت ظاهری ریشه‌های اسبی این ناحیه به دم اسب است. از علائم شایع آن می‌توان به درد شدید در پشت، شکم، ساق پاها و عضلات زانو، ضعف عضلانی، فلج، اختلال در کنترل مثانه و روده، از دست دادن احساس جنسی و مشکلات دیگر اشاره کرد.

سندروم دم اسبی چیست؟

سندروم کودا اکوینا از بیماری های مغز و اعصاب بوده و عبارت است از فشردگی ریشه‌های عصبی که به همین نام کودا اکوینا مشهور هستند. کار عصب‌ها ارسال و دریافت سیگنال‌های الکتریکی در کل بدن است. مجموعه‌ای از ریشه‌های عصبی که شبیه دم اسب هستند، در قسمت انتهایی ستون فقرات قرار گرفته‌اند. به‌لطف همین عصب‌های دم اسبی است که می‌توانیم حرکت کنیم و پاها و مثانه‌مان حس دارند.

فشردگی عصب‌های این ناحیه یا سندروم دم اسبی باعث ایجاد درد، ضعف، بی‌اختیاری و سایر علائم می‌شود. عدم درمان این عارضه حتی ممکن است آسیب دایمی ایجاد کرده و باعث از کارافتادگی و فلج شود. درمان سریع و به‌موقع می‌تواند از بروز صدمات جبران‌ناپذیر و دایمی مانند فلج پیشگیری کند.

علائم سندروم دم اسبی

علائمی که می‌توانند نشانه سندروم کودا اکوینا باشند و باید جدی گرفته شوند عبارتند از:

  • درد شدید در پاها و پشت ران‌ها که به صورت حاد و ناگهانی شروع شود و ممکن است در حالت خوابیده یا حرکتی بدتر شود.

  • کاهش قدرت عضلات پایینی بدن ازجمله کاهش قدرت و عملکرد عضلات پا، پاشنه و انگشتان پا. افراد ممکن است دچار ضعف عضلانی، لرزش و کاهش توانایی حرکتی در پاها شوند.

  • کاهش حس در پاها و ناحیه مقعدی

  • بی‌حسی یا احساسات مختلف در پشت پاها، باسن، لگن و قسمت داخلی ران

  • احساس درد در کمر یا پاها (بیماری سیاتیک)

  • مشکل حین برقراری رابطه جنسی

  • بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع

  • احتباس ادرار

  • ضعف یا فلج اندام تحتانی

علت سندروم دم اسبی

علت فشردگی عصب‌های کودا اکوینا و سندروم دم اسبی عبارتند از:

  • ناهنجاری‌های مادرزادی

  • تنگی کانال نخاعی کمری

  • آسیب و صدمات قسمت تحتانی کمر ناشی از تصادف رانندگی یا جراحت گلوله

  • فتق دیسک در ناحیه کمر

  • عوارض بعد از عمل جراحی ستون فقرات

  • ناهنجاری‌های شریانی وریدی نخاعی

  • خونریزی ستون فقرات

  • عفونت ستون فقرات مانند مننژیت یا التهاب

  • ضایعات یا تومورهای ستون فقرات

درمان سندروم دم اسبی

فشردگی عصب‌های ناحیه تحتانی ستون فقرات، حالت اورژانسی است که در صورت تشخیص ابتلا به سندروم کودا اکوینا باید طی ۲۴ ساعت یا ۴۸ ساعت بعد تشخیص حتما عمل شوید. عمل جراحی کمک می‌کند فشردگی و فشار وارده به ریشه‌های عصبی برداشته شود. در برخی بیماران، برای درمان سندروم دم اسبی و بهبود کنترل روده و مثانه، پزشک دارو تجویز می‌کند. از داروهای تجویزی برای درمان سندروم دم اسبی و کنترل و کاهش علائم آن عبارتند از:

  • هیوسامین

  • اکسی بوتینین

  • تولترودین

اما درمان اصلی سندروم فشردگی عصب‌های دم اسبی، عمل جراحی است تا فشار کمتر شود. البته درمان با عمل به پایان نمی‌رسد، بلکه باید مراقبت‌های درمانی، دارویی و دستورات پزشک جدی گرفته شوند. بعد از جراحی، برای ادامه درمان باید به فیزیوتراپ یا کار درمانگر مراجعه کنید تا قدرت از دست رفته بدن بعد جراحی بازگردد و کار درمانگر هم کمک می‌کند تا فرد بتواند کارهای روزمره را انجام بدهد.

۱. جراحی سندروم دم اسبی

هدف اصلی جراحی سندروم دم اسبی، برطرف کردن علت فشار و تسکین ریشه‌های عصبی است. نوع و محدوده جراحی بسته به علت اساسی و شدت فشار متفاوت است. در صورت وجود دیسک برجسته یا گیر کردن عصب در میان دیسک‌ها، جراحی دیسککتومی ممکن است انجام شود. در این روش، بخشی از دیسک آسیب دیده برداشته می‌شود تا فشار از روی ریشه‌های عصبی برداشته شود.

۲. فیزیوتراپی سندروم دم اسبی

هدف از فیزیوتراپی سندروم دم اسبی، بهبود عملکرد عضلات و استحکام ناحیه تحتانی کمر، افزایش انعطاف‌پذیری و حرکت، کاهش التهاب و تسکین علائم مرتبط با سندروم کودا اکوینا است. تمریناتی که فیزیوتراپ برای درمان تجویز می‌کند عبارتند از:

  1. تمرینات تقویتی عضلات شکمی، عضلات پشتی ران، عضلات زانو و عضلات پهلویی

  2. تمرینات انعطاف‌پذیری برای بهبود انعطاف‌پذیری عضلات و مفاصل ناحیه پایینی بدن

  3. تمرینات کاردیوواسکولار برای بهبود قدرت قلب و عروق و بهبود عملکرد سیستم قلبی-عروقی

۳. سندروم دم اسبی در طب سنتی

طب سنتی برای درمان سندرم کودا اکوینا، گیاهان دارویی، تغییر در رژیم غذایی و مکمل‌های غذایی، استفاده از تکنیک‌های تراپی مانند ماساژ و تمرینات تقویتی را تجویز می‌کند. خواص ضد‌التهابی، ضد‌درد و آرامبخشی گیاهان دارویی می‌تواند درد را کاهش داده و حواس از دست رفته را بازیابی کند. ریشه گیاهانی مانند شیرین بیان، زنیان، عرق‌گیری، آویشن و فلفل سیاه همراه روش‌های موضعی مانند ماساژ با روغن‌های گیاهی نیز درد و التهاب ناشی از سندروم کودا اکوینا را کاهش می‌دهند.

عوارض سندروم دم اسبی

سندروم دم اسبی، بیماری جدی است که ممکن است عوارض جدی و مزمنی در پی داشته باشد. برخی از عوارض مرتبط با این سندروم عبارتند از:

  1. ناتوانی حرکتی در پاها و ناحیه تحتانی بدن

  2. بی‌اختیاری ادرار و مدفوع

  3. نقص حس در ناحیه تحتانی بدن و کاهش حس تماس، درد، لمس

  4. درد شدید در ناحیه پایینی بدن، از جمله کمر و پاها

  5. عوارض نورولوژیک و اختلالات عملکرد جنسی و ناتوانی در کنترل مثانه

راه‌ های پیشگیری از سندروم دم اسبی

نمی‌توان از تمام علل سندروم دم اسبی پیشگیری کرد، اما می‌توان ریسک شایع‌ترین علت سندروم دم اسبی یعنی فتق دیسک را کاهش داد. با انجام برخی حرکات و اصلاح سبک زندگی می‌توانید ریسک آسیب دیدگی کمر را کاهش دهید. از راه‌های پیشگیری از سندروم دم اسبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند پرهیز کنید باعث انحراف ستون فقرات می‌شود.

  • سیگار نکشید. مصرف دخانیات باعث ضعیف شدن دیسک‌های کمر می‌شود.

  • ورزش کنید و تمرینات تقویت عضلات شکم و کمر انجام دهید. تمریناتی مانند پیلاتس باعث تقویت عضلات اصلی نگهدارنده ستون فقرات می‌شوند.

  • اجسام سنگین را با احتیاط و درست بلند کنید. در واقع موقع بلند کردن اجسام از پاها کمک بگیرید نه کمر. شی سنگین را نزدیک بدنتان نگه دارید و حین بلند کردن اجسام، بالاتنه را نچرخانید.

  • وزن سالم داشته باشید. اضافه وزن و چاقی باعث فشار به ستون فقرات، مهره‌ها و قسمت انتهایی کمر می‌شود.

  • بعد از نشستن طولانی، حرکات کششی انجام دهید.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=41511
  • منبع : https://doctoreto.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.