• امروز : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن با میوکاردیت چقدر آشنایی دارید؟ دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

0

آشنایی با تمام روش‌های درمان وسواس

  • کد خبر : 41461
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
آشنایی با تمام روش‌های درمان وسواس
وسواس (OCD) نوعی اختلال اضطرابی است که باید به‌موقع درمان شود. روش‌های زیادی برای درمان سواس وجود دارد که از جمله آن می‌توان دارو درمانی، مدیریت استرس و مراقبت از سلامت روان را نام برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، درمان وسواس ضروری است، اما از آن مهمتر آشنایی با این بیماری و‌ علائم آن است. اختلال وسواس که به OCD هم معروف است نوعی اختلال روانی بوده که افراد در سنین مختلف را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این اختلال منجر به ایجاد افکار، نگرانی ها  یا تردیدهایی غیر‌منطقی‌ شده که اگر هم قابل درمان نباشند، قابل کنترل خواهند بود. پزشکان بسته به نوع و شدت این بیماری درمانی مناسب با شرایط فرد را پیشنهاد می‌دهند. شروع تمامی درمان‌ها مستلزم‌ مشورت با یک پزشک و‌ تشخیص درمان مناسب توسط چنین فردی است.

درمان وسواس چیست؟

درمان‌های اساسی و اصلی بیشتر بیماران مبتلا به OCD در مرحله اول شامل پیشگیری و پس از آن دارو درمانی و گفتار درمانی است. اما این تمام راه‌های پیش روی شما برای درمان وسواس نیست. ما در‌ ادامه این مطلب روش‌های درمان بیماری‌ وسواس را به صورت گسترده‌تری توضیح داد‌‌ه‌ایم.

درمان انواع وسواس

وسواس انواع مختلفی دارد و به موازات آن هر کی از این انواع بیماری‌ وسواس، درمان خاص خود را دارند. در ادامه به توضیح این موارد به شکل دقیق‌تر پرداخته‌ایم:

۱. درمان وسواس فکری

اختلال وسواس فکری اجباری ممکن است درمان نشود. اما روش‌های درمانی می‌توانند به کنترل علائم این بیماری کمک کنند. با این اتفاق، ابتلا به بیماری وسواس بر زندگی روزمره چیره نخواهد شد.

بسته به اینکه OCD شما چقدر جدی است، ممکن است به درمان طولانی مدت، مداوم یا شدیدتری نیاز داشته باشید. دو درمان اصلی برای OCD روان درمانی و دارو درمانی هستند. (روان درمانی به عنوان گفتار درمانی هم شناخته می‌شود.) اغلب اوقات برای درمان وسواس فکری، ترکیبی از هر دو درمان مؤثرتر است.

۲. درمان وسواس فکری آسیب زدن به دیگران

وسواس فکری آسیب زدن به دیگران یک نوع فرعی رایج از وسواس است که باعث ایجاد افکار و تصاویر سوق‌دهنده برای مزاحمت ناخواسته یا آسیب رساندن به خود یا دیگران می‌شود. به این وسواس، “O” در OCD می‌گویند. به طور کلی، افکار مربوط به آسیب را همیشه باید جدی گرفت؛ چرا که می‌تواند ترسناک و خطراتی به همراه داشته باشد.

۳. درمان وسواس جنون

وسواس جنون نوعی از این اختلال است که فرد با حالت افراط کاری را به صورت مداوم انجام می‌دهد. برای درمان وسواس جنون هم می‌توان بر حسب شدت بیماری و بنا به تشخیص پزشک به سراغ روش‌هایی از جمله دارو درمانی و درمان شناختی رفتاری رفت. این موارد می‌توانند در بهبود شرایط بیماری بسیار موثر باشند.

۴. درمان وسواس شستشو

در وسواس شست و شو، فرد بیمار دچار ترس از آلودگی اجسام و محیط بوده و دائما در تلاش برای برای رفع آن است. این تلاش به شکل شستشوی مکرر دست یا بدن، اشیا و محیط اطراف ظاهر می‌شود. پزشکان، روانپزشکان و روانشناسان تعدادی درمان مختلف برای وسواس شستشو  پیدا کرده‌اند که می‌تواند علائم شما را کاهش داده و عملکرد روزانه شما را بهبود بخشد. این درمان‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • درمان شناختی رفتاری

  • قرار گرفتن در محیط و سعی بر عدم تکرار عادات همیشگی

  • دارو درمانی

  • تحریک مغز

  • تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال

۵. درمان وسواس مو کندن

درمان وسواس مو کندن شامل موارد زیر است:

  • آموزش تغییر رفتار و عادت در فرد مبتلا. مثلا به او آموزش داده می‌شود در شرایطی که به سراغ موها می‌رود دست خود را مشت کند تا از این کار خودداری شود.

  • آموزش خود کنترلی و بازداری خود از کندن موها.

  • شناخت دلایلی که شما را به سمت کشش موها می‌برد و اصلا این تفکرات.

  • استفاده از درمان‌هایی که به سایر بیماری‌های سلامت روان که اغلب همراه با تریکوتیلومانیا رخ می‌دهند کمک می‌کند مانند افسردگی، اضطراب، مشکلات مصرف الکل یا مواد مخدر.

۶. درمان وسواس در تصمیم گیری

۲ درمان اصلی برای وسواس در تصمیم گیری وجود دارد که عبارتند از:

  • گفتار درمانی: معمولاً نوعی درمان است که به شما کمک می‌کند با ترس‌ها و افکار وسواسی خود رو به رو شوید بدون اینکه آن‌ها را با اجبار درست کنید.

  • دارو درمانی: معمولا با مصرف داروهای ضد افسردگی همراه است. البته ممکن است پزشک داروهای دیگری را هم تجویز کند.

۷. درمان وسواس ترس از مرگ و بیماری

درمان شناختی رفتاری به شما کمک می‌کند تا طرز فکر خود را در مورد مرگ تغییر دهید و آن را برای خود ترسناک جلوه ندهید. شما در صورت ابتلا به وسواس ترس از بیماری و مرگ ممکن است باورهای غیر واقعی درباره مرگ داشته باشید، مثلا احساس اینکه مرگ “ناعادلانه” است یا اینکه مردن همیشه دردناک است. اما روش درمان شناختی رفتاری به مدیریت این علائم کمک خواهد کرد.

۸. درمان وسواس تقارن

مانند انواع دیگر وسواس، وسواس تقارن را می‌توان با درمان شناختی-رفتاری (CBT)، به ویژه با رویکردهای درمانی به نام پیشگیری از مواجهه با پاسخ (ERP) و درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی درمان کرد.

۹. درمان وسواس تکراری

مانند بسیاری دیگر از انواع وسواس، برای درمان وسواس تکراری هم روش‌های روان درمانی و دارو درمانی موثر خواهند بود. در بعضی موارد هم بنابر تشخیص پزشک ترکیبی از هر دو این درمان‌ها اثربخش خواهد بود.

۱۰. درمان وسواس جنایت

برخی از افراد دچار وسواس جنابت هستند. به این افراد توصیه می‌شود که برای کنترل و درمان این نوع وسواس به موارد زیر توجه بیشتری داشته باشند:

  • از زمان غسل کردن کم کند.

  • تعداد دفعات غسل کردن را کم کند.

  • در صورتی که دچار اضطراب شد مجددا به سمت غسل کردن رو نیاورد.

۱۱. درمان وسواس جوانان

جوانان هم ممکن است به انواع وسواس دچار شوند. پس از مراجعه به متخصص، برای جوانان روش‌های مختلفی از جمله دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، شوک و… در نظر گرفته می‌شود.

۱۲. درمان وسواس کودکان

شاید برایتان عجیب باشد اما کودکان هم دچار وسواس می‌شوند. در درمان وسواس کودکان مهارت‌های مقابله و آرامش برای مواجهه با اضطراب در مرحله اول در نظر گرفته می‌شود. کودکان یاد می‌گیرند که چگونه با ترس‌های خود رو به رو شوند.

برای تشخیص دقیق و درمان به موقع بیماری وسواس به یک پزشک متخصص اعصاب و روان (روانپزشک Psychiatrist) مراجعه کنید.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=41461
  • منبع : https://doctoreto.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.