• امروز : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن با میوکاردیت چقدر آشنایی دارید؟ دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

0

آزمایش ایدز (HIV)؛ راهنمای خواندن برگه آزمایش و تحلیل نتیجه آن

  • کد خبر : 41215
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۳۰
آزمایش ایدز (HIV)؛ راهنمای خواندن برگه آزمایش و تحلیل نتیجه آن
با توجه به آمار بالای ابتلا به ایدز، ضرورت تشخیص به موقع یادآوری می‌شود. چرا که با آگاه سازی هر چه بیشتر در مورد این بیماری با قوت بیشتری می‌توان با HIV مبارزه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، آزمایش ایدز که غربالگری اچ آی وی نیز نامیده می‌‌شود تنها راه تشخیص وجود ویروس اچ آی وی در بدن است. این آزمایش برای کسانی که می‌خواهند بدانند به ویروس اچ آی وی آلوده شد‌ه‌اند و این ویروس در بدن آنها فعالیت کرده است، مفید است.

همچنین از انواع آزمایش چکاپ کامل شمرده می‌شود. در برخی موارد مانند غربالگری مادران باردار، این آزمایش به صورت کلی درخواست داده می‌شود. همچنین برای کسانی که در گروه‌های پرخطر طبقه بندی می‌شوند، انجام این آزمایش ضروری است. اگر می‌خواهید با بیماری ایدز و افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند اطلاعات بیشتری کسب کنید و علائم اولیه ایدز را در نظر داشته باشید، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی ایدز را مطالعه کنید. زمان تشخیص اچ آی وی بسیار مهم است. بخش مهمی از تشخیص، شناسایی علائم مشکوک و پیگیری به موقع آزمایش است.

انواع تست ایدز و معتبرترین ازمایش ایدز

۱. آزمایش اسید نوکلئیک (NAT) (ازمایش ایدز بعد از چند روز مشخص میشود؟)

این آزمایش به عنوان آزمایش RNA هم شناخته می‌‌شود. آزمایش آر ان ای به دنبال پیدا کردن خود ویروس در خون است. این تست بسیار گران‌ است و به طور معمول برای غربالگری اچ آی وی مورد استفاده قرار نمی‌‌گیرد؛ مگر اینکه فرد به تازگی در معرض خطر بالای ابتلا به HIV قرار گرفته باشد و علائم اولیه ابتلا به اچ آی وی را داشته باشد. یک NAT معمولا می‌‌تواند عفونت HIV را ۱۰ تا ۳۳ روز پس از ورود ویروس به بدن تشخیص دهد.‌

۲. تست آنتی بادی HIV

آزمایش آنتی بادی HIV به دنبال آنتی‌ بادی تولید شده علیه ویروس HIV در نمونه‌های خونی یا دهانی می‌گردد. تست‌‌های آنتی بادی تشخیص ایدز بعد از  ۲۳ تا ۹۰ روز بعد از ورود ویروس به بدن می‌توانند آن را تشخیص دهند. به این تست‌ها، تست آرایه ایمنی یا الایزا هم گفته می‌شود. این تست‌ها عموما بسیار دقیق هستند. اغلب تست‌های رپید HIV و تنها تست خانگی تایید شده توسط FDA، از نوع تست آنتی‌ بادی هستند.

به طور کلی، آزمایش‌‌های آنتی‌ بادی که از خون سیاهرگی استفاده می‌کنند، نسبت به خون سر انگشت یا نمونه دهانی، وجود عفونت در بدن را سریع‌تر می‌توانند تشخیص دهند. نمونه‌های رپید یا سریع این تست‌ها که از نمونه خون یا نمونه دهانی استفاده می‌کنند، می‌توانند در عرض ۳۰ دقیقه یا کمتر جواب بدهند. اما امکان جواب کاذب منفی در این تست‌ها نسبت به دیگر انواع تست‌های ایدز بالاتر است.

۳. آزمایش آنتی ‌ژن – آنتی‌ بادی

آزمایش‌های آنتی ژن آنتی‌ بادی هم خود ویروس و هم آنتی‌ بادی تولید شده علیه ویروس را تشخیص می‌دهند. آنتی ژن‌ها عوامل خارجی بر روی سطح ویروس هستند که باعث فعال شدن سیستم ایمنی شما می‌‌شوند و آنتی بادی هم پروتئین‌هایی هستند که توسط سیستم ایمنی برای مبارزه با حمله عواملی مثل ویروس توسط سیستم ایمنی در بدن تولید می‌شوند.

اگر فردی مبتلا به HIV باشد، یک آنتی‌ ژن به نام p۲۴ حتی قبل از تولید آنتی‌ بادی تولید می‌‌شود. تست‌های آنتی ژن آنتی‌بادی برای انجام آزمایش‌ HIV در آزمایشگاه‌‌ها توصیه می‌شوند و در حال حاضر در ایالات‌متحده رایج هستند.

توصیه CDC برای تست‌های تشخیصی HIV، تست‌های آنتی ژن آنتی بادی است. تست آنتی‌ژن آنتی‌بادی که توسط یک آزمایشگاه روی خون انجام می‌شود، معمولا می‌تواند عفونت HIV را ۱۸ تا ۴۵ روز پس از ابتلا تشخیص دهد.

۴. آزمایش اولیه HIV

تست اولیه HIV یا از نوع آزمایش آنتی ژن/ آنتی‌ بادی یا تست آنتی‌ بادی خواهد بود. اگر تست اولیه HIV یک تست رپید یا تست خانگی باشد و نتیجه تست مثبت باشد، فرد باید به مراکز درمانی یا مراکز غربالگری برای پیگیر روند تشخیص قطعی مراجعه کند. اگر تست اولیه HIV یک تست آزمایشگاهی و مثبت باشد، آزمایشگاه معمولا تست پیگیری را بر روی همان نمونه خونی انجام می‌‌دهد. اگرچه آزمایش‌ها HIV به طور کلی بسیار دقیق هستند، تست پیگیری به پزشک عفونی اجازه تشخیص قطعی را می‌دهد.

۵. تست رپید HIV (سریعترین ازمایش ایدز)

در حال حاضر چندین نوع تست رپید وجود دارد که در زمان کوتاه حدود ۲۰ دقیقه، نتیجه بسیار دقیقی به شما می‌دهد. عموما تست‌های رپید از نوع تست‌های آنتی بادی هستند، در این تست‌ها از دو نمونه استفاده می‌شود. اگر نتیجه تست رپید HIV مثبت باشد، حتما باید یک تست تائیدی دیگر انجام شود.

  • یک نمونه از خون شما که از رگ یا سرانگشت گرفته می‌شود.

  • مایعات جمع‌ آوری‌ شده بر روی یک پد که بر روی لثه بالایی و پایینی شما مالیده می‌‌شود.

۶. تست خانگی HIV و کیت آزمایش ایدز (آزمایش ایدز در خانه)

به آزمایش ایدز در خانه تست‌های خودارزیابی هم گفته می‌شود. کیت‌های تست خانگی شامل موارد زیر هستند:

  • جمع‌ آوری یک نمونه مایع دهانی با استفاده از سوآب

  • استفاده از یک کیت برای انجام آزمایش توسط خود فرد

مناسب ترین زمان ازمایش ایدز چه زمانی است؟ (زمان طلایی آزمایش ایدز)

اگر علائم ایدز یا علائم اولیه ایدز را دارید (مقاله ایدز را مطالعه کنید و با علائم آن آشنا شوید)، باید شک داشته باشید که ممکن است به ایدز مبتلا شده باشید. در عین حال، CDC (مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا) توصیه می‌‌کند که هر فرد در ایالات‌ متحده بین سنین ۱۳ تا ۶۴ سالی یک بار برای HIV آزمایش شود. اما اگر شرایط زیر را دارید، بهتر است بیشتر از سالی یک بار تست شوید:

  • چندین شریک جنسی دارید.

  • رابطه جنسی بدون محافظت با فردی داشته‌اید که مبتلا به ویروس HIV است یا می‌‌تواند باشد، از جمله افرادی که سابقه فعالیت‌های جنسی آنها را نمی‌دانید.

  • مواد مخدری با استفاده از سرنگ، سوزن یا وسیله دیگری استعمال کرده‌اید که فرد دیگری هم از آن استفاده کرده است.

  • برای بیماری‌های سل، هپاتیت یا هر بیماری مقاربتی از جمله سفلیس، سوزاک، کلامیدیا یا تبخال تناسلی تست داده‌اید (و مثبت شده است) یا می‌خواهید این آزمایش‌ها را بدهید.

  • اخیرا رابطه جنسی خطرناک برای پول یا مواد برقرار کرده‌اید.

  • با هر فردی با سابقه و موارد فوق‌الذکر، رابطه جنسی داشته‌اید یا دارید.

آزمایش ایدز چگونه است؟ (نحوه انجام آزمایش)

برای انجام آزمایش ایدز، مراحل زیر انجام می‌شوند:

  • مشاوره قبل از آزمایش: این مرحله شامل مشاوره با یک متخصص سلامت است تا در مورد فواید، روش‌ها و احتمال نتایج مختلف آزمایش اطلاعات کسب کنید. این مرحله به فرد کمک می‌کند تا درک بهتری از آزمایش و انتظارات خود داشته باشد.

  • گرفتن نمونه: نمونه‌های مورد نیاز برای آزمایش ایدز معمولاً شامل خون، بزاق یا ادرار است. رایج‌ترین روش گرفتن نمونه خون است که می‌تواند از رگ یا از طریق یک سوزن ساده انجام شود.

  • آزمایش نمونه: نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود جایی که با استفاده از روش‌های مختلف بیوشیمیایی و میکروبیولوژیک برای تشخیص وجود ویروس HIV بررسی می‌شود.

  • دریافت نتایج: نتایج آزمایش می‌تواند مثبت، منفی یا نامشخص باشد. نتایج مثبت نیازمند تایید از طریق آزمایش‌های تکمیلی است.

  • مشاوره پس از آزمایش: بسته به نتایج، مشاوره‌های بیشتر ممکن است برای راهنمایی و حمایت ارائه شود. در صورت نتیجه مثبت، راهنمایی‌هایی برای درمان و مدیریت وضعیت فراهم می‌شود.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=41215
  • منبع : https://doctoreto.com

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.