• امروز : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن با میوکاردیت چقدر آشنایی دارید؟ دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

0

آزمایش کشت مدفوع چیست و چه بیماری‌هایی را مشخص می‌کند؟

  • کد خبر : 41185
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
آزمایش کشت مدفوع چیست و چه بیماری‌هایی را مشخص می‌کند؟
آزماش کشت مدفوع برای تشخیص وجود باکتری، ویروس و سایر عوامل بیماری‌زا در مدفوع انجام می‌شود. این تست بیشتر برای کسانی که با مشکلات مزمن گوارشی مانند اسهال و مدفوع خونی دست و پنجه نرم می‌کنند تجویز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، آزمایش کشت مدفوع یکی از روش‌های تشخیصی است که برای تعیین نوع باکتری، ویروس یا هر میکروب دیگری در مدفوع انجام می‌شود. معمولا در چکاپ کامل بدن این آزمایش تجویز نشده و وجود باکتری‌ها بررسی نمی‌شود. اما اگر علائم مربوط به عفونت وجود داشته باشد، باید کشت مدفوع انجام شود.

این آزمایش سریع و بدون درد است. به آن کشت پاتوژن روده نیز می‌گویند. از آنجایی که انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند عفونت یا هر نوع بیماری دیگری ایجاد کنند، پزشک این آزمایش را تجویز کرده تا نوع میکروب مشخص شود.

در این آزمایش بین باکتری‌های بیماری‌زا و باکتری‌هایی که به طور طبیعی در دستگاه گوارش قرار دارند، تمایز ایجاد می‌شود. زمانی که شخصی علائم بیماری گوارشی دارد، این آزمایش انجام می‌شود تا مشخص شود، یک باکتری باعث آن بوده یا علت آن مشکل دیگری است.

آزمایش کشت مدفوع چه کاربردی دارد؟

معمولا در افرادی که مشکلات گوارشی مزمن یا مداوم دارند و برای تشخیص سرطان روده با آزمایش مدفوع این آزمایش توصیه می‌شود. علائمی مانند اسهال، مدفوع خونی، درد یا گرفتگی معده، حالت تهوع، تب دل پیچه و درد شکم از نشانه‌هایی هستند که احتمال وجود باکتری بیماری‌زا در دستگاه گوارش را بالا می‌برند.

منابع غذایی آلوده‌ای مانند تخم‌مرغ خام یا نیم‌پز، گوشت خام، شیر پاستوریزه نشده و آب تصفیه نشده باعث واردشدن باکتری‌های بیماری‌زا به دستگاه گوارش می‌شوند. باکتری‌های مختلفی می‌توانند دستگاه گوارش را آلوده کنند. با استفاده از آزمایش کشت مدفوع نوع باکتری مشخص شده و پزشک باتوجه‌به آن، درمان مناسب را انتخاب می‌کند.

شایع‌ترین علائم عفونت باکتریایی بیماری‌زا اسهال طولانی‌مدت، اسهال خونی، مخاط در مدفوع، درد و گرفتگی شکم و حالت تهوع است. اگر اسهال بیش از چند روز طول بکشد، ممکن است منجر به عوارضی مانند کم‌آبی و عدم تعادل الکترولیت شود. این عارضه می‌تواند شرایط خطرناکی به‌خصوص برای کودکان و افراد مسن ایجاد کرده و درمان اسهال ویروسی را سخت کند. کم‌آبی باعث بروز علائمی مانند خشکی پوست، خستگی و سبکی سر می‌شود.

در آزمایش کشت مدفوع چه چیزهایی مشخص می شود؟

ازمایش مدفوع چه چیزی را نشان می دهد؟ در آزمایش کشت مدفوع نوع باکتری یا هر نوع میکروب دیگری مشخص می‌شود. معمولا آزمایشگاه برای تشخیص شایع‌ترین باکتری‌های عامل بیماری‌های روده این کشت را انجام می‌دهد. این باکتری‌ها عبارتند از:

  • گونه کمپیلوباکتر: این باکتری در گوشت خام یا نیم‌پز و شیر غیرپاستوریزه یافت می‌شود. اگر باکتری به خون سرایت کند، خطرناک است. ممکن است باعث عوارض طولانی‌مدت مانند آرتریت شود.

  • گونه‌های سالمونلا: در تخم‌مرغ خام، گوشت مرغ خام و سبزیجات نپخته یافت می‌شود. در روده برخی از حیوانات مانند مارمولک و لاک‌پشت ممکن است، بدون علامت وجود داشته باشد. این باکتری می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

  • گونه شیگلا: در غذا و آب آلوده به مدفوع یافت می‌شود. امکان انتقال از فردی به فرد دیگر وجود دارد. به همین دلیل در مراکزی مانند مهدکودک یا خانه سالمندان بیشتر شایع است.

برخی از باکتری‌ها با تولید سموم باعث ایجاد بیماری می‌شوند. برای تشخیص این باکتری‌ها نیز می‌توان از روش کشت مدفوع استفاده کرد. اما معمولا برای شناسایی آنها از تشخیص مستقیم سموم مانند روش PCR یا آزمایش آنتی‌ژن استفاده می‌شود. باکتری‌های اشریشیا کلی و کلستریدیوم دیفیسیل جز این دسته از باکتری‌ها هستند.

گاهی ممکن است باتوجه‌به سابقه پزشکی فرد یا مسافرتی که اخیرا داشته است، در کشت مدفوع موارد دیگری هم بررسی شوند. از جمله:

  • آئروموناس

  • پلسیوموناس

  • یرسینیا انتروکولیتیکا

  • گونه‌های ویبریو

آمادگی برای انجام آزمایش کشت مدفوع

برای انجام این آزمایش نیاز به آمادگی خاصی نیست. ظرف نمونه آزمایش به شما داده می‌شود تا مدفوع را داخل آن بریزید. اگر در تهیه نمونه مشکل دارید، غذاهای پر فیبر بیشتر استفاده کنید تا به حرکت روده کمک کنند. نمونه نباید با ادرار یا آب آلوده ترکیب شود. بعد از مدفوع باید نمونه ظرف دو ساعت تحویل آزمایشگاه شود.

دقت داشته باشید، مدفوع را از سطح توالت برندارید. زیرا ممکن است میکروب‌های دیگر به آن منتقل شده و نتیجه آزمایش اشتباه شود. همچنین در مورد داروهای مصرفی خود به پزشک اطلاع دهید. زیرا برخی داروها می‌توانند در نتیجه آزمایش تاثیر داشته باشند.

۱. قبل از آزمایش مدفوع چه نخوریم؟

قبل از آزمایش مدفوع از مصرف برخی غذاها و داروهایی که می‌توانند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارند، خودداری کنید. این موارد شامل پرهیز از غذاهای پر فیبر مانند میوه، سبزیجات، غلات کامل و آجیل و همچنین داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک، آنتی اسید و ملین هستند. اگر علائم مسمومیت غذایی در بزرگسالان و کودکان مشاهده شود نیز ممکن است نیاز به انجام این تست داشته باشید.

۲. قبل از آزمایش کشت مدفوع باید مصرف قرص آنتی بیوتیک را قطع کرد؟

حتما پیش از انجام این آزمایش داروهای مصرفی خود را به پزشک اطلاع دهید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند، مصرف آنها را حداقل برای یک هفته قطع کنید. داروهای آنتی‌بیوتیک نیز جز این دسته از داروها بوده و بر نتیجه آزمایش تاثیر می‌گذارند.

۳. در زمان پریود می‌ توان آزمایش کشت مدفوع داد؟

بهتر است در زمان پریود این آزمایش را انجام ندهید. زیرا احتمال آلوده شدن نمونه با خون زیاد است. تماس خون با مدفوع باعث اشتباه در نتیجه آزمایش می‌شود.

۴. برای آزمایش کشت مدفوع باید ناشتا باشیم؟

بری انجام این آزمایش نیازی به ناشتایی نیست. اما در مورد رژیم غذایی باید از پزشک یا پرسنل آزمایشگاه سوال کنید. ممکن است برخی مواد غذایی را برای چند روز حذف کنید. به‌عنوان‌مثال بهتر است گوشت قرمز را به مدت ۲ روز قبل از آزمایش مصرف نکنید.

تسریر مراقب سلامتی شماست! 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=41185
  • منبع : https://doctoreto.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.