• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن با میوکاردیت چقدر آشنایی دارید؟ دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

0

اختلال شخصیت نمایشی چیست و چه علائمی دارد؟

  • کد خبر : 41077
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
اختلال شخصیت نمایشی چیست و چه علائمی دارد؟
اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک یک اختلال روانی است. با درمان مناسب، بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی می‌توانند روابط سالم‌تری را تجربه کنند و در زندگی روزمره خود موفق‌تر عمل کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک یکی از گروه‌های اختلال شخصیت دسته‌ی B است. افراد مبتلا به این اختلال دارای احساسات شدید، ناپایدار و تصویری اشتباه از خود هستند. اعتماد به نفس در افراد با اختلال شخصیت نمایشی تحت تاثیر افراد اطراف آن‌ها است و ارتباطی به احساس واقعی خود آن‌ها ندارد. همچنین این افراد تمایل زیادی برای جلب توجه دارند و اغلب به طرز چشم‌گیر و نامناسبی رفتار می‌کنند تا مورد توجه قرار گیرند. به علاوه این اختلال در زنان شایع‌تر از مردان است و معمولا در دوران نوجوانی و یا قبل از بلوغ مشهود است.

اختلال شخصیت نمایشی چیست؟

یکی از انواع اختلالات روانی، اختلال شخصیت نمایشی است. اختلال شخصیت نمایشی یکی از اختلالات شخصیتی است که در آن فرد به شدت به دنبال توجه دیگران است و رفتارهایی نمایشی و اغراق آمیز از خود نشان می‌دهد. در این مقاله به بررسی دقیق و جامع این اختلال و شناسایی علائم آن خواهیم پرداخت.

اختلال شخصیت نمایشی که در اصطلاح پزشکی به آن Histrionic Personality Disorder (HPD) گفته می‌شود، یکی از انواع اختلالات شخصیتی در گروه B است که با الگوهای طولانی‌مدت احساسات پرفراز و نشیب و توجه‌جویی شدید مشخص می‌شود.

علائم اختلال شخصیت نمایشی در مردان و زنان

در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی دارای مهارت‌های اجتماعی خوبی هستند؛ با این حال، آن‌ها تمایل دارند از این مهارت‌ها استفاده کنند تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهند و توجه‌شان را به خود جلب کنند. توجه داشته باشید که در صورت تشدید این اختلال، زندگی روزمره‌ی فرد دچار مشکلات زیادی می‌شود. فرد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک نیز ممکن است:

  • در صورت بی‌توجهی به آن‌ها ناراحت و عصبانی شوند.

  • پوشیدن لباس‌های تحریک‌کننده یا رفتار و گفتاری با ژست نمایشی و همراه با عشوه و ناز

  • نوسانات خلقی شدید

  • اقدامات بسیار نمایشی همراه با مبالغه در احساسات و بیان آن به گونه‌ای که بیانگر نوعی عدم صداقت است.

  • نسبت به ظاهر خود همیشه نگران است.

  • پیوسته به دنبال تایید شدن هستند.

  • تلقین‌پذیر هستند و به شدت تحت تاثیر افراد و شرایط

  • بیش از حد به انتقاد و یا عدم تایید حساس است.

  • نسبت به ناامیدی کم‌تحمل هستند و به راحتی از روزمرگی خسته می‌شوند، اغلب پروژه‌هایی را آغاز می‌کنند که آن‌ها را به پایان نمی‌رسانند و یا از یک کار به کار دیگری می‌پرند.

  • قبل از انجام هر کاری فکر نمی‌کنند.

  • عجولانه تصمیم می‌گیرند.

  • خود محورند و به‌ندرت نسبت به دیگران توجه نشان می‌دهند.

  • اغلب در حفظ روابط خود دچار مشکل می‌شوند و روابط آن‌ها سطحی و غیر واقعی به نظر می‌رسد.

  • جهت جلب توجه تهدید و یا اقدام به خودکشی می‌کنند.

  • اختلال شخصیت نمایشی بر روابط اجتماعی، حرفه‌ای یا عاشقانه‌ی فرد، چگونگی مواجهه با از دست دادن و شکست تاثیر می‌گذارد. همچنین افراد مبتلا به این اختلال نیز در معرض خطر بالاتری نسبت به ابتلا به افسردگی هستند.

علل ایجاد اختلال شخصیت نمایشی چیست؟

علت دقیق اختلال شخصیت نمایشی شناخته شده نیست، اما بسیاری از متخصصین بهداشت روان معتقدند که عوامل اکتسابی و ارثی در پیشرفت آن نقش دارند، به عنوان مثال، اختلال شخصیت هیستریونیک یا نمایشی در خانواده‌هایی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، به ارث می‌رسد. با این حال، کودک با والدین مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی ممکن است به سادگی رفتارهای آموخته شده را تکرار کند.

ضمنا سایر عوامل محیطی که ممکن است عامل این اختلال شخصیتی باشند عبارتند از:

  • عدم انتقاد یا مجازات در زمان کودکی

  • تشویق و تایید کودک توسط والدین نسبت به رفتار نامناسب

  • توجه بیش از حد والدین به کودک که تمامی این موارد منجر به اشتباه کودک در تایید نوع رفتار توسط والدین می‌شود.

درمان اختلال شخصیت نمایشی چیست؟

افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی، نیاز به درمان را در خود نمی‌بینند. آن‌ها همچنین تمایل دارند که در احساسات خود مبالغه کنند و از روزمرگی احساس نارضایتی دارند، که این باعث دشوار شدن برنامه‌ی درمانی آن‌ها می‌شود. با این حال ممکن است در صورت افسردگی که احتمالا به دلیل شکست در رابطه‌ی عاشقانه رخ دهد، یا سایر مشکلات ایجاد شده به دنبال رفتارهای نادرست که باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود، از دیگران کمک می‌طلبند.

به طور کلی روان درمانی (نوعی مشاوره) درمان انتخابی برای اختلال شخصیت نمایشی است. همچنین هدف از درمان کمک به کشف انگیزه‌ها و ترس‌های مربوط به افکار و رفتار فرد و یادگیری شیوه‌ی برقراری ارتباط موثر با دیگران است.

پیشگیری از ابتلا به اختلال شخصیت نمایشی

موارد زیر می‌توانند کمک‌کننده باشند:

  • توجه به رشد احساسی کودکان: پیشگیری از ابتلا به اختلال شخصیت نمایشی باید از دوران کودکی آغاز شود. تربیت کودکان در محیطی که در آن به احساسات و نیازهای آنها به طور مناسب پاسخ داده می‌شود، می‌تواند در پیشگیری از نیاز مفرط به توجه در بزرگسالی مؤثر باشد.

  • ارتقاء مهارت‌های اجتماعی: تقویت مهارت‌های اجتماعی و خودآگاهی از طریق فعالیت‌های گروهی، ورزشی، و هنری می‌تواند به کودکان کمک کند تا راه‌های سالم‌تری برای برقراری ارتباط و جلب توجه پیدا کنند. این رویکرد می‌تواند به آنها کمک کند تا به جای استفاده از رفتارهای نمایشی، از روش‌های بیانگر و مناسب برای ارتباط استفاده کنند.

  • استفاده از مشاوره و روان درمانی: در صورت مشاهده رفتارهای نمایشی یا دیگر نشانه‌های اولیه اختلال در کودکان یا نوجوانان، مراجعه به مشاور یا روان‌درمانگر می‌تواند مفید باشد. این متخصصین می‌توانند راهنمایی‌های لازم را برای مدیریت رفتارها و تقویت روابط سالم ارائه دهند.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=41077
  • منبع : https://doctoreto.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.