• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن با میوکاردیت چقدر آشنایی دارید؟ دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

0

خواص کینوا چیست؟

  • کد خبر : 41024
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۷:۳۰
خواص کینوا چیست؟
کینوا نوعی دانه است که شباهت زیادی به غلات دارد اما در این گروه جای نمی‌گیرد. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی فیبر و پروتئین است و به دلیل نداشتن گلوتن در بین ورزشکاران محبوبیت بالایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، کینوا نوعی کربوهیدرات فاقد گلوتن و سرشار از پروتئین است که می‌تواند اسیدآمینه‌های ضروری بدن را تامین کند. دانه‌های مدور و کوچک کینوا انواع مختلف دارند و در حال حاضر بیش از ۱۲۰ نوع از این دانه با طیف وسیعی از رنگ شناخته شده است.

پروتئین بالا، فیبر، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی از مهم‌ترین ویژگی‌های دانه‌های کینوا هستند؛ از همین‌رو به عنوان یک ماده غذایی سالم و محبوب در بین گیاه‌خواران مورد استفاده قرار می‌گیرند. رایج‌ترین رنگ‌های کینوا شامل سفید، قرمز و سیاه هستند که طعم متفاوتی دارند.

کینوا سیاه حاوی مقدار کمی چربی است و به دلیل داشتن اسید چرب امگا ۳ و کاروتنوئید بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصان معتقدند کینوا قرمز و سیاه، ۲ برابر بیشتر از کینوا سفید حاوی ویتامین E هستند. از طرفی، کینوا قرمز طعم دلپذیرتری دارد و کینوا سیاه کمی شیرین‌تر و تردتر از سایر رنگ‌ها است.

خواص کینوا

مهم‌ترین فواید کینوا برای سلامتی شامل موارد زیر می‌شوند:

۱- سرشار از مواد مغذی

کینوا یک ماده غذایی بسیار مغذی است. در جدول زیر می‌توانید با ارزش غذایی یک فنجان کینوا پخته‌شده (معادل ۱۸۵ گرم) آشنا شوید:

ارزش غذایی کینوا درصد تامین نیاز روزانه
فولات ۱۹
ویتامین B۶ ۱۳
ویتامین E ۸
مس ۳۹
آهن ۱۵
روی (زینک) ۱۸
منگنز ۵۱
منیزیم ۲۸
پتاسیم ۷
فسفر ۲۲

جدول ارزش غذایی کینوا
۲- غنی از ترکیبات ضد التهاب و آنتی‌اکسیدانی

این ماده غذایی سرشار از ترکیبات گیاهی فلاونوئیدی است که نوعی آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب محسوب می‌شوند. این ترکیبات از سلول‌های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و سلامت بدن را ارتقاء می‌دهند.

۳- حاوی فیبر بالا

یکی از مهم‌ترین خواص کینوا سه رنگ، فیبر بالای آن است که می‌تواند سیری طولانی‌مدت ایجاد کند و باعث لاغری شود. همچنین، فیبر موجود در این ماده غذایی به تامین باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند و باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

۴- فاقد گلوتن

این ماده غذایی به طور طبیعی فاقد گلوتن است و افراد دارای منع مصرف گلوتن مانند مبتلایان به بیماری سلیاک می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

۵- منبع غنی پروتئین

این دانه مغذی حاوی پروتئین بالایی است و به عنوان یک ماده غذایی پرطرفدار بین ورزشکاران شناخته می‌شود. از خواص کینوا در بدنسازی می‌توان به بهبود عضله‌سازی ورزشکاران و تامین انرژی مورد نیاز آن‌ها هنگام تمرینات ورزشی اشاره کرد.

۶- کاهش وزن

ترکیبات منحصربه‌فرد کینوا مانند فیبر و پروتئین بالا باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها می‌شوند. از طرفی، این ماده غذایی شاخص گلیسمی پایینی دارد و می‌تواند به کاهش کالری دریافتی بدن کمک کند.

۷- تقویت فولیکول مو

استحکام فولیکول مو از دیگر فواید کینوا است که امروزه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع، باید از خواص کینوا برای مو به پروتئین هیدرولیزشده‌ای اشاره کنیم که از دانه کینوا استخراج می‌شود. این پروتئین همچون پوشش طبیعی عمل می‌کند و نوعی تغذیه برای فولیکول مو به‌شمار می‌آید.

۸- کنترل قند خون

ترکیبات کینوا همچون غلات کامل می‌توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند و باعث بهبود کنترل قند خون شوند.

۹- سلامت دستگاه گوارش

یکی از مهم‌ترین خواص کینوا در طب سنتی، حفظ سلامت دستگاه گوارش است. این ماده غذایی به دلیل داشتن فیبر بالا باعث تحریک دیواره‌های معده می‌شود و در نتیجه می‌تواند به جذب بهتر مواد مغذی در روده کوچک کمک کند. از طرفی، کینوا حاوی اسید گلوتامیک است که در بدن گلوتامین (مسئول سلامت پوشش مخاطی روده) تولید می‌کند.

۱۰- مبارزه با سرطان

محققان پس از مطالعات بسیار بر روی دانه Quinoa به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف روزانه یک کاسه کینوا می‌تواند از مرگ زودرس ناشی از سرطان جلوگیری کند. بنابراین، می‌توان دیگر خواص دانه کینوا را به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن، شامل مبارزه با رادیکال‌های آزاد و سایر ترکیبات سرطان‌زا دانست.

۱۱- محافظت از قلب

حفظ سلامت قلب را باید در لیست خواص کینوا قرمز، سفید و سیاه قرار دهیم. این ماده غذایی به دلیل داشتن فیبر بالا برای سلامت قلب مفید است. در واقع می‌توان گفت، مصرف کینوا باعث کاهش سطح کلسترول بد در بدن می‌شود که نتیجه آن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ عروق کرونر قلب و آترواسکلروز است.

۱۲- جلوگیری از پوکی استخوان

این ماده غذایی سرشار از منیزیم است؛ بنابراین می‌توان جلوگیری از پوکی استخوان را یکی از مهم‌ترین خواص کینوا دانست. از طرفی، کینوا حاوی ۹ اسیدآمینه ضروری است که بدن نمی‌تواند آن‌ها را به تنهایی تولید کند. این اسیدآمینه‌ها نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها دارند.

۱۳- سلامت پوست

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دانه کینوا این است که منبع غنی ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود. این ویتامین نقش مهمی در سلامت پوست، درمان لک‌های پوستی، برطرف کردن جوش و جای آکنه دارد. همچنین، ویتامین A موجود در ترکیبات کینوا می‌تواند باعث به تاخیر انداختن فرآیند پیری پوست شود.

۱۴- بارداری سالم

این ماده غذایی سرشار از پتاسیم است و به حفظ سلامت مادر و جنین کمک می‌کند. از مهم‌ترین خواص کینوا در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حفظ ضربان قلب منظم مادر و جنین

  • کمک به ساخت عضلات جنین

  • افزایش گلبول قرمز خون و کمک به جلوگیری از کم‌خونی بارداری (به دلیل داشتن آهن)

  • کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری (به دلیل داشتن منیزیم)

۱۵- کمک به رشد سالم کودکان

از خواص کینوا برای کودکان می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد مغز آن‌ها اشاره کرد. از طرفی، این ماده غذایی حاوی کربوهیدرات پیچیده و مفیدی است که به افزایش سطح انرژی کودکان، مخصوصا بچه‌های در حال رشد کمک می‌کند.

۱۶- درمان شوره سر

کلسیم، آهن و فسفر از جمله مواد معدنی مفید در ترکیبات کینوا هستند که به حفظ رطوبت کف سر و خلاص شدن از شر شوره‌ها کمک می‌کنند. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص کینوا سفید، سیاه یا قرمز، آن را له کنید و روی موها و کف سر بمالید. اجازه دهید کینوای له‌شده حدود ۱۵ دقیقه روی موها و کف سر باقی بماند؛ سپس موها را طبق روال عادی آبکشی کنید.

۱۷- تنظیم فشار خون

منیزیم و پتاسیم از ترکیبات اصلی کینوا به‌شمار می‌آیند که وجود سطح کافی آن‌ها در بدن به پایین آوردن فشار خون کمک می‌کند. از طرفی، منیزیم به عنوان یک آرام‌بخش برای رگ‌های خونی عمل می‌کند و در کاهش دردهای میگرنی بسیار موثر است.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=41024
  • منبع : https://www.darmankade.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.