• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن با میوکاردیت چقدر آشنایی دارید؟ دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

0

آنژیوپلاستی عروق کرونری چیست؟

  • کد خبر : 40923
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۳۰
آنژیوپلاستی عروق کرونری چیست؟
در حالت عادی داخل دیواره سرخرگ ها صاف و انعطاف پذیر هست که امکان حرکت جریان خون رو به راحتی فراهم می‌کند اما گاهی با گذشت زمان، جمع شدن باقیمانده ذرات چربی در داخل دیواره رگ باعث ایجاد یک پلاک (رسوب چربی) عروقی می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، برای جلوگیری از وقوع حمله قلبی ناشی از بسته شدن عروق امروزه روش ‌های تشخیصی خوبی وجود دارد یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای تشخیص وجود گرفتگی در عروق کرونر آنژیوگرافی است.

در صورتی که فردی دچار آنژین صدری یا همون حمله قلبی، درد در ناحیه قفسه سینه، تنگی آئورت یا نارسایی قلبی که علت آن مشخص نیست شده باشد معمولا متخصص قلب انجام عمل آنژیوگرافی را به او پیشنهاد می‌کند.

با استفاده از آنژیوگرافی تعداد عروق کرونر مسدود شده، محل انسداد، و میزان اون مشخص می‌شود. آگاهی از این موارد به پزشک امکان می‌دهد نحوه درمان رو تعیین کند.

آنژیوگرافی با تزریق یک ماده رنگی حاجب به وسیله یک لوله بلند، نازک و قابل انعطاف بنام کاتتر انجام می‌شود. هنگامی که لوله کاتتر به قلب می‌رسد ممکن است فرد کمی دچار ثپش قلب شود ـ که این وضعیت طبیعی هست ـ اما به طورکلی هنگام انجام آنژیوگرافی فرد چیزی احساس نمی‌کند. در این روش پس از این‌که کاتتر از طریق شریان یا وریدی که در کشاله ران وجود دارد به سمت قلب فرستاده شده و در قلب یا مدخل عروق تغذیه‌کننده آن قرار گرفته، ماده حاجب ـ که به وسیله اشعه ایکس قابل رویت است ـ تزریق میشه و از زوایای مختلف قلب عکسبرداری می‌شود. گاهی اوقات از شریان‌های موجود در مچ دست یا آرنج نیز برای انجام آنژیوگرافی استفاده می‌شود.

خطرات و عوارض آنژیوپلاستی:

هرچند آنژیوپلاستی کم تهاجمی تر از روشهای دیگر باز کردن عروق مسدود هست اما انجام اون ممکن است هنوز خطراتی داشته باشد. خطرات شایع آنژیوپلاستی شامل موارد زیر هست:

  1. تنگی دوباره عروق (تنگی مجدد):  با انجام آنژیوپلاستی بدون قرار دادن فنر، امکان تنگی دوباره عروق ۳۰ درصد بیشتر از موارد موجود هست. استنت (فنر) نیز به خاطر کاهش تنگی مجدد عروق رواج یافت. استنت های لخت فلزی شانس تنگی  مجدد عروق را تا ۲۰ درصد کاهش می دهد و استفاده از استنت های آزاد کننده دارو از تنگی مجدد عروق تا ۱۰ درصد کم میکند.

  2. لخته های خونی: لخته های خون می تونن در درون استنت حتی بعد از انجام فرآیند نیز تشکیل بشود. این لخته ها می توانند عروق را ببندند و باعث ایجاد حملات قلبی بشوند. مصرف آسپرین، کلوپیدوگرل (پلاویکس )، پراسوگرل یا داروی دیگری که به کاهش خطر لخته خون کمک کند، بسیار مهم هست. از پزشک خودتون در مورد مدت زمانی که باید این داروها را استفاده کنید حتما سوال بپرسید. مصرف این مواد را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.

  3. خونریزی: ممکن است در ناحیه پا یا بازو و در جایی که کاتتر قرار گرفته خونریزی داشته باشید. این مورد بعضی وقت ها باعث ایجاد کبودی می شود اما برخی از اوقات خونریزی شدید اتفاق می افتد و ممکنه نیازمند انتقال خون یا جراحی باشید.

چگونه خودمون رو برای آنژیوپلاستی آماده کنیم؟

قبل از برنامه ریزی برای آنژیوپلاستی، پزشک سوابق پزشکی شما رو بررسی میکنه و آزمایشات فیزیکی رو انجام میدهد. شما همچنین آزمایش تصویربرداری به نام آنژیوگرام کرونری رو برای مشاهده نواحی مسدود شده خواهید داشت. آنژیوگرام کرونری یا همون آنژیوگرافی به پزشک کمک می کند عروق مسدود یا تنگ شده رو به خوبی تشخیص میدهد. اگر در طول آنژیوگرام کرونری عروق مسدود شده مشاهده بشود، ممکنه پزشک برای انجام آنژیوپلاستی یا قرار دادن فنر تصمیم بگیرد.  معمولا دستورالعمل های خاصی در مورد خوردن و آشامیدن قبل از آنژیوپلاستی به شما داده میشود.  شش یا هشت ساعت قبل از آنژیوپلاستی باید از خوردن  یا آشامیدن خودداری کنید. اگر قبل از انجام فرآیند در بیمارستان بستری باشید، مراحل آماده سازی شما ممکن است کمی متفاوت باشد. چه آنژیوپلاستی از قبل برنامه ریزی شده باشه و چه به صورت اورژانسی انجام بگیرد، شما ممکن است در ابتدا بررسی های معمولی همچون رادیوگرافی قفسه سینه، الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) و آزمایش خون را انجام بدید.  شب قبل از انجام فرآیند، شما باید موارد زیر رو انجام بدید:

  1. قبل از انجام آنژیوپلاستی داروهای مصرفی خود را با دستورالعمل های پزشک تنظیم کنید. پزشک ممکنه از شما بخواد مصرف داروهای خاصی همچون داروهای دیابت را قطع کنید.

  2. همه داروهای خود را جمع کنید و همراه خود به بیمارستان ببرید.

  3. داروهایی رو که از طرف پزشک تایید شدن رو تنها با مقدار کمی آب میل کنید.

  4. خودتون رو برای رفتن به منزل آماده کنید. معمولا بعد از آنژیوپلاستی یک شب باید در بیمارستان بستری باشید. در شرایط نمی تونید رانندگی کنید پس باید یک نفر به شما کمک کند.

بعد از آنژیوپلاستی:

معمولا چند روز باید در بیمارستان بستری باشید تا وضعیت قلب شما بررسی شود و داروهای مورد نیاز تنظیم شوند. یک هفته بعد از آنژیوپلاستی می توانید به فعالیت عادی خود برگردید. زمانی که به منزل رفتید، نوشیدن مقادیر زیاد آب می تونه به دفع ماده حاجب کمک کند. از انجام تمرینات ورزشی سخت یا برداشتن اشیای سنگین خودداری کنید. در مورد سایر  محدودیت های موجود در انجام فعالیت ها از پزشک یا پرستار سوال کنید. اگر موارد زیر رو مشاهده کردید به سرعت با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید:

  1. ناحیه ای که کاتتر قرار داده شده بود دچار خونریزی شده یا متورم شود.

  2. در ناحیه ای که کاتتر قرار داشت احساس درد دارید.

  3. نشانه های عفونت همچون قرمزی، تورم و تب دارید.

  4. در پا یا بازوی خود تغییر دما یا رنگ دارید.

  5. احساس خستگی و ضعف می کنید.

  6. درد قفسه سینه دارید یا اینکه دچار تنگی نفس شدید.

نتایج آنژیوپلاستی:

آنژیوپلاستی کرونری می تواند جریان خون از عروقی که قبلا مسدود بوده یا تنگ شده اند را افزایش بدهد. درد قفسه سینه بعد از انجام آن باید کاهش پیدا کند. همچنین شما می تونید بهتر ورزش کنید. انجام آنژیوپلاستی و قرار دادن فنر بدین معنا نیست که بیماری قلبی شما به طور کلی خوب شود. شما باید سبک زندگی سالم را ادامه بدید و مصرف داروهایی که توسط پزشک تجویز شده رو فراموش نکنید. اگر علایمی همچون درد در قفسه سینه یا تنگی نفس دوباره برگشت، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر به هنگام استراحت درد قفسه سینه دارید یا اینکه بدن شما به مصرف نیتروگلیسرین پاسخ نمی دهد باید با اورژانس تماس بگیرید.

برای اینکه بعد از آنژیوپلاستی قلب سالمی داشته باشین بایستی حواسمون به این چیزا باشد:

  1. سیگار کشیدن را ترک کنید.

  2. سطح کلسترول خون خود را پایین بیاورید.

  3. وزن مناسبی داشته باشید.

  4. شرایطی همچون دیابت و پرفشاری خون را کنترل کنید.

  5. ورزش های منظم داشته باشید.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=40923
  • منبع : https://www.darmankade.com

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.