• امروز : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن با میوکاردیت چقدر آشنایی دارید؟ دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

0

ادم محیطی چیست؟ شایع ترین دلایل و روش درمان آن

  • کد خبر : 40314
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
ادم محیطی چیست؟ شایع ترین دلایل و روش درمان آن
ادم محیطی یا ورم اندام‌ها می‌تواند ناشی از موارد بی‌خطر، مانند ایستادن طولانی‌مدت یا نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های خطرناک مانند فشار خون بالا، مسمومیت حاملگی و ترومبوز وریدی باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، ادم محیطی تورم در دست‌ها یا اندام‌های تحتانی است. دلیل تورم ممکن است نشستن طولانی‌مدت در هواپیما یا ایستادن طولانی‌مدت باشد. ادم حتی ممکن است بیماری زمینه‌ای جدی دیگری را شامل شود.

ادم زمانی اتفاق‌می‌افتد که عاملی باعث اختلال در تناسب مقدار مایعات در سلول‌های شما باشد. در نتیجه، مقادیر غیرطبیعی مایع در بافت‌های شما (فضای بین سلولی) تجمع پیدا می‌کند. جاذبه‌ی زمین مایعات را به سمت پایین در اندام‌های تحتانی (از لگن تا انگشتان پا = اندام تحتانی) و پاها (از مچ پا تا انگشتان) می‌کشاند.

ادم محیطی در بالغین با سن بالا و خانم‌های باردار طبیعی است، اما ممکن است در هر سنی دیده‌شود. همچنین، ادم محیطی ممکن است یک یا هر دو پا را درگیر کند. اگر شروع آن ناگهانی و دردناک است، سریعا به پزشک داخلی مراجعه کنید.

علائم ادم محیطی چیست؟

علائم ادم محیطی با‌توجه‌به علت زمینه‌ای متفاوت هستند. به‌طور کلی، پاها یا سایر بخش‌هایی که تحت تاثیر هستند ممکن است:

  • به دلیل ورم روی پا ممکن است متورم و پف‌دار به نظر برسند

  • سنگین، سفت و دردناک باشند

  • در اثر جراحت رنگ‌پریده یا کبود باشند.

سایر علائم همراه، ممکن است این موارد را دربرگیرند:

  • پوست روی ناحیه‌ی متورم گرم یا سفت به نظر برسد

  • ادم گوده‌گذار باشد: وقتی روی پوست را حدود ۵ ثانیه فشار دهید، جای انگشت شما روی پوست بماند

  • راه رفتن با پاهای متورم دشوار باشد

  • قرار دادن پا در کفش و یا پوشیدن جوراب دشوار باشد

  • وزن بدن در اثر احتباس آب در بدن افزایش یابد.

علل ادم محیطی موقتی چیست؟

دلایلی که باعث ایجاد ادم محیطی کوتاه مدت می‌شوند، شامل موارد زیر است:

دلایل ادم محیطی توضیحات
جراحی شکستگی، پیچ خوردن یا کبودی گسترده در اندام تحتانی یا دست
التهاب در اندام تحتانی حاصل از عفونت، تاندون یا رباط پاره شده وکشیدگی عضله
نشستن یا ایستادن طولانی مدت سفرهای هوایی یا نشستن در ماشین طولانی‌مدت، می‌تواند باعث شود پاها و مچ‌های پاها متورم شود، این تورم طبیعی است و معمولا جدی نیست. نشستن یا ایستادن طولانی‌مدت که بخشی از کار شما باشد نیز می‌تواند باعث ادم محیطی شود.
بارداری ۸۰% خانم‌های باردار، معمولا در دست‌ها، پاها و صورت دچار ادم می‌شوند. خانم‌های باردار مایعات اضافه‌ای که برای جنین مورد نیاز است را نگهداری می‌کنند. در ۵۰٪ موارد، تورم در اندام‌های تحتانی دیده‌می‌شود. این ادم محیطی موقت است و بعد از زایمان از بین‌می‌رود.
تغییرات هورمونی احتباس مایعات، هنگامی که در دوران قاعدگی هستید، طبیعی است و ممکن است باعث تورم در اندام‌های تحتانی یا پاهای شما شود. این تورم به دلیل تغییرات هورمونی ماهانه اتفاق‌می‌افتد.
مصرف بیش‌از‌حد نمک مصرف بسیار زیاد غذاهای نمک‌دار می‌تواند باعث شود بدن مایعات را نگهداری کند و منجر به ادم شود.
تداخلات دارویی ادم محیطی می‌تواند عارضه‌ای از داروهای بسیار زیادی باشد، معمولا به این دلیل که آنها باعث افزایش احتباس آب می‌شوند. دوز و مدت زمان مصرف این داروها ادم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
چاقی وزن بیش از اندازه، باعث فشار روی وریدها می‌شود که می‌تواند منجر به ادم محیطی شود. همچنین چاقی می‌تواند باعث سایر علل ادم، مانند آپنه انسدادی خواب یا عدم کارایی وریدها شود.
پوشیدن لباس‌های تنگ شلوارهای تنگ، جوراب تنگ، یا ساپورت‌ها ممکن است در پاها ادم ایجاد کنند.

درمان ادم محیطی چیست؟ (درمان خیز یا ادم)

روش بهبود ادم محیطی به علت ایجادکننده تورم آن بستگی دارد. اگر بیماری زمینه‌ای وجود دارد، درمان برای آن بیماری است که در اغلب موارد کمک‌کننده است. برای ادمی که با سبک زندگی یا شرایط موقت ایجاد می‌شود، روش‌هایی برای درمان وجود دارد:

  • چند بار در روز اندام‌های تحتانی (یا بازوها) را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. با قرار‌دادن یک متکا، زیر اندام‌های تحتانی، بخوابید.

  • ورزش‌هایی انجام دهید تا فعالیت ماهیچه‌ها را حفظ کنید.

  • اگر مجبور هستید که زیاد بنشینید یا بایستید، استراحتی برای حرکت به اطراف داشته‌باشید.

  • اگر پزشک شما موافق بود، جوراب‌های فشاردهنده در اندام‌های تحتانی درگیر استفاده‌کنید.

  • مصرف نمک را کاهش دهید.

  • ناحیه‌ی درگیر را ماساژ دهید.

  • دو بار در روز مکمل شاه بلوط هندی (horse chestnut) مصرف کنید. مصرف شاه بلوط هندی می‌تواند به جریان خون پا کمک کند.

  • اگر وزن بالایی دارید، وزن خود را کاهش دهید.

  • در صورت صلاحدید پزشک می‌توانید قرص دیورتیک مصرف کنید.

عوارض بیماری ادم محیطی چیست؟

خطرات ادم محیطی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت‌های پوستی

  • کاهش اکسیژن‌رسانی به بافت

  • اختلال در ترمیم زخم

  • محدودیت‌های عملکردی

  • ناراحتی و درد

پیشگیری از ابتلا به ادم محیطی یا ورم بدن چیست؟

برای پیشگیری از ابتلا به ادم موقتی می‌توانید روش‌های ساده‌ای را در نظر بگیرید. یکی از اصلی‌ترین موارد این است که در فاصله‌های زمانی که سرپا می‌ایستید و به ورید‌های خود فشار وارد می‌کنید، دراز بکشید و پاها را به دیوار بزنید و بالا بگیرید.

همچنین می‌توانید ورزش کنید و ماهیچه‌ها و عضلات خود را تقویت کنید تا به پمپاژ خون به سمت بالا کمک کند. ماهیچه‌ها هم یکی دیگر از مواردی هستند که به جریان خون در جهت عکس جاذبه کمک می‌کنند.

تسریر مراقب سلامتی شماست! 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=40314
  • منبع : https://doctoreto.com

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.