• امروز : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن با میوکاردیت چقدر آشنایی دارید؟ دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

0

کوکائین چیست و اعتیاد به آن چه عوارضی دارد؟

  • کد خبر : 40248
  • ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
کوکائین چیست و اعتیاد به آن چه عوارضی دارد؟
کوکائین یکی از انواع مواد مخدر است که از گیاه کوکا، از گیاهان بومی آمریکای جنوبی به دست می‌آید. مصرف زیاد این ماده مخدر باعث آسیب به اندام‌های داخلی مانند قلب و ریه می‌شود. کراک یکی از انواع کوک است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، کوکائین به انگلیسی cocaine، یک ماده محرک قوی و اعتیادآور است. این ماده مخدر از برگ‌های گیاه کوکا به دست می‌آید. گیاه کوکا بومی آمریکای جنوبی است. در حوزه مراقبت‌های بهداشتی متخصصان می‌توانند برای اهداف پزشکی مانند بی‌حسی موضعی در برخی جراحی‌ها از کوکائین استفاده کنند. اما مصرف تفریحی آن در بسیاری از کشورها ممنوع است.

کوکایین شبیه به پودر ریز سفید و کریستالی است. برخی از فروشندگان خیابانی برای افزایش سود خود کوکائین را با موادی مانند نشاسته ذرت، پودر تالک یا آرد مخلوط می‌کنند. در برخی مواقع این دارو با ماده‌های دیگر مانند آمفتامین محرک یا مواد مخدر مصنوعی مثل فنتانیل ترکیب می‌شود. زمانی که شخص نداند، کوک با مواد مخدر مصنوعی ترکیب شده است، مصرف آن بسیار خطرناک‌تر می‌شود. کوکایین بسیار اعتیادآور است و سطح هوشیاری، توجه و انرژی شخص را بالا می‌برد.

کوکائین چگونه بر مغز و بدن تأثیر می‌ گذارد؟

این دارو سطح بالایی از دوپامین را به قسمت‌هایی از مغز ارسال می‌کند. دوپامین یک پیام‌رسان شیمیایی و طبیعی در بدن است. به طور معمول بعدازاین که سلولی دوپامین آزاد می‌کند، این ماده بازیافت شده و سیگنال بین سلول‌های عصبی خاموش می‌شود. اما کوکائین از بازیافت دوپامین جلوگیری می‌کند. این روند باعث تجمع مقادیر زیادی دوپامین در فضای بین دو سلول عصبی می‌شود و ارتباط عادی بین آن‌ها را متوقف می‌کند.

سیل دوپامین در مدارهای مغز رفتارهای مربوط به مصرف دارو را تقویت می‌کند. با ادامه مصرف مواد مخدر، مدارهای مغزی سازگار شده و حساسیت کمتری نسبت به دارو پیدا می‌کنند. در نتیجه افراد به‌مرور دوز قوی‌تری برای ایجاد احساس قبلی نیاز دارند.

۱. اثرات کوتاه‌ مدت مصرف کوکائین (علائم مصرف و اعتیاد به کوکائین)

کوکائین چقدر در بدن میماند و مصرف کوکائین چه علائمی دارد؟ مصرف کوک در کوتاه‌مدت اثراتی را نشان می‌دهد. این تأثیرات عبارت‌اند از:

  • شادی و انرژی فوق‌العاده
  • هوشیاری ذهنی
  • حساسیت بیش از حد به نور، صدا و لمس شدن
  • تحریک‌پذیری
  • پارانوئید (بی‌اعتمادی شدید و بی دلیل نسبت به دیگران)
  • کاهش اشتها

برخی افراد پس از مصرف کوکائین احساس می‌کنند، کارهای ساده را سریع‌تر انجام می‌دهند. اگرچه برخی دیگر نتیجه معکوسی را تجربه می‌کنند. مصرف مقادیر زیاد کوکایین می‌تواند منجر به رفتارهای عجیب، غیرقابل‌پیش‌بینی و خشونت‌آمیز شود.

معمولاً اثرات کوک بلافاصله ظاهر می‌شود و در عرض چند دقیقه تا یک ساعت از بین می‌رود. روش استفاده از کوکائین در مدت‌زمان ماندگاری و شدت این عوارض تأثیر دارد. به‌عنوان‌مثال تزریق یا کشیدن کوکائین تأثیرات سریع‌تر و قوی‌تری داشته، اما در مدت‌زمان کوتاه‌تری از بین می‌رود.

۲. تاثیر کوکایین برای پوست

پوست مهم‌ترین و طویل‌ترین اندام بدن ما است و بیماری‌های اندام‌های داخلی بدن هم می‌توانند روی آن تاثیر بگذارند. برخی از بیماری‌های پوستی که با سو مصرف کوک ایجاد می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • نکروز یا مرگ سلول‌های پوست
  • تشکیل بافت فیبری در پوست یا اسکار بیش از حد پوست
  • سیاه شدن کف دست (دست‌های ترک خورده)
  • پوسچولوز، بیماری پوستی که منجر به ایجاد نواحی بزرگ تاول مانند پر از چرک روی پوست می‌شود که به نام پوسچول نیز شناخته می‌شود.
  • پورپورای هنوخ شونلین، یک اختلال پوستی ناشی از التهاب و خونریزی در رگ‌های خونی کوچک (می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های بنفش مایل به قرمز در اندام‌های تحتانی شود)
  • بیماری بورگر (thromboangiitis obliterans) یک بیماری پوستی است که در آن رگ‌های خونی متورم می‌شوند، از جریان خون جلوگیری می‌کنند و باعث لخته شدن خون می‌شوند که منجر به درد، آسیب بافتی و قانقاریا (مرگ یا پوسیدگی بافت‌های بدن) می‌شود.

۳. کوکایین و ضربان قلب و فشار خون

درد قفسه سینه معمولاً تا مدت زمان ۶۰ دقیقه ایجاد می‌شود، اما می‌تواند ساعت‌ها یا روزها پس از مصرف کوکائین ادامه داشته باشد. سایر علائم همراه با مسمومیت حاد کوک ممکن است شامل تنگی نفس، اسهال، علائم فشار خون بالا، اضطراب، تپش قلب، سرگیجه و حالت تهوع باشد.

۴. کوکایین و بی خوابی

کوکائین با افزایش سطح دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی مرتبط با لذت و پاداش، در مغز عمل می‌کند. این افزایش دوپامین منجر به افزایش احساس سرخوشی و بالا رفتن انرژی می‌شود و احساس خستگی یا خوابیدن را برای مصرف کنندگان دشوار می‌کند.

۵. کوکائین و ریزش مو

کوک می‌تواند باعث ریزش مو شود. این ماده مخدر باعث کاهش وزن سریع می‌شود، به این معنی که بدن شما مواد مغذی کافی برای حفظ سلامت موهای شما را دریافت نمی‌کند. در نتیجه ریشه مو ضعیف می‌شود. مصرف کوکائین همچنین ممکن است باعث تلوژن افلوویوم یا ریزش موی ناشی از استرس شود.

چگونه می‌ توان کوکائین را ترک کرد؟ (بهترین روش ترک اعتیاد کوکایین)

استفاده مکرر از کوکائین همانند سایر مواد مخدر باعث تغییرات طولانی‌مدت در مدارها و سیستم‌های مغزی می‌شود. مدار مغزی در نهایت با دوپامین اضافی ناشی از مصرف کوکایین سازگار شده و شخص باید دوز بیشتری مصرف کند. برای ترک کوکایین معمولاً از روش‌های رفتاردرمانی استفاده می‌شود. روش‌های درمانی کمک می‌کنند تا از عوارض ترک ناگهانی مواد مخدر دور بمانید. نمونه‌ای از این اقدامات عبارت‌اند از:

  • درمان شناختی – رفتاری
  • مدیریت حوادث غیرمترقبه و ایجاد انگیزه (ارائه پاداش به بیمارانی که برای مدتی کوکائین را ترک کرده‌اند)
  • گروه‌های درمانی (اقامتگاه‌هایی که افراد در حال بهبود بدون مصرف دارو به یکدیگر کمک کرده تا رفتارهای خود را تغییر دهند)

تسریر مراقب سلامتی شماست! 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=40248
  • منبع : https://doctoreto.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.