• امروز : شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن با میوکاردیت چقدر آشنایی دارید؟ دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

0

میخچه و پینه چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را درمان کرد؟

  • کد خبر : 39959
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
میخچه و پینه چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را درمان کرد؟
میخچه و پینه یکی از عوارض پوستی هستند که ممکن است در اثر فشار و آسیب به پوست ایجاد شوند. این ضایعات پوستی را می‌توان در خانه درمان کرد. برای درمان پزشکی این موارد باید به دکتر پوست و مو و یا دکتر عمومی مراجعه کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، میخچه و پینه یکی از انواع مشکلات پوستی هستند که بسیار شایع هستند. این مناطق سخت و دردناک در پوست اغلب در پاسخ به فشار یا اصطکاک، در پا ایجاد می‌شوند. زیرا پوست می‌کوشد تا مناطق زیرین را از آسیب، فشار، مالش یا اصطکاک حفظ کند.

میخچه و پینه خطرناک نیستند. اما می‌توانند باعث سوزش و تحریک پوست شوند. میخچه و پینه در افرادی که کفش‌های نامناسب استفاده می‌کنند، پاهایشان عرق می‌کند و کسانی که هر روز برای مدت طولانی می‌ایستند، رایج‌تر هستند. همچنین میخچه و پینه در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود.

میخچه اغلب دارای یک هسته‌ی مجزا و سخت است که ممکن است توسط پوست ملتهب احاطه شده‌باشد. ممکن است در هنگام فشار آوردن به آن دردناک باشد اما پینه معمولا دردناک نیست. پینه معمولا بزرگ‌تر از میخچه و با اشکال متفاوت است، در حالی که میخچه معمولا کوچک‌تر، گرد و با حاشیه‌ای مشخص است.

پینه چیست؟

پینه بخشی از پوست است که به علت اصطکاک، فشار و تحریک، سخت و ضخیم شده‌است. این زائده اغلب روی پاها دیده می‌شود، اما می‌تواند بر روی دست، آرنج یا زانو نیز وجود داشته‌باشد. پینه زرد و یا رنگ پریده و در لمس ناصاف است، اما به علت ضخیم بودن پوست، ممکن است نسبت به پوست اطراف آن کمتر حس داشته‌باشد و حساس به لمس باشد. اغلب بزرگ‌تر و گسترده‌تر از میخچه و دارای حدود مشخصی است. پینه در قسمتی از پوست که به طور مرتب در برابر چیزی مانند استخوان، برخی از قسمت‌های کفش یا زمین، دچار اصطکاک می‌شود، به وجود می‌آید و به طور معمول بیشتر در ناحیه استخوانی شکل زیر انگشتان پا و برخی نواحی پوست که هنگام راه رفتن وزن فرد را تحمل می‌کنند، ایجاد می‌شود.

میخچه چیست؟

این زائده نوعی پینه است که از پوست مرده ساخته شده‌است. میخچه به انگلیسی Corn نامیده می‌شود. میخچه‌ها معمولا روی سطوح صاف و بدون موی بدن، به ویژه در بالای انگشتان پا یا در کناره‌های انگشتان پا، شکل می‌گیرند. میخچه‌ها معمولا کوچک و مدور هستند و دارای یک هسته با حاشیه مشخص که قوام هسته‌ی آن می‌تواند از نرم تا سخت متغیر باشد.

میخچه‌های سفت و سخت، کوچک بوده و در مناطق ضخیم پوست یا مناطق دارای پینه و یا در نواحی استخوانی پا، دیده می‌شود. میخچه‌های نرم، سفید رنگ و دارای بافت لاستیک مانند و ارتجاعی هستند. آنها معمولا بین انگشتان پا و در مناطقی از پوست مرطوب و عرق کرده رخ می‌دهد. پینه و میخچه به طور معمول خطرناک نیستند اما گاهی اوقات باعث ایجاد عفونت یا زخم شدن پوست به ویژه در میان افراد مبتلا به دیابت و کسانی که گردش خون ضعیف‌تری در پا دارند، می‌شوند.

علائم و نشانه های میخچه و پینه چیست؟

  • وجود توده‌ی برجسته و سخت
  • وجود منطقه‌ی ضخیم و خشن در پوست
  • پوست دارای حالت پوسته‌پوسته و خشک یا پوسته‌پوسته و مومی شکل می‌شود
  • درد یا حساسیت در زیر پوست.

علت میخچه پا، سایر نقاط و پینه چیست؟

۱. فشار و اصطکاک روی پوست

  • استفاده از کفش‌های بیش‌از‌حد تنگ و دارای پاشنه‌ی بیش‌از‌حد بلند که باعث فشار روی پا می‌شوند.
  • استفاده از کفش‌هایی که بیش‌از‌حد شل و گشاد هستند و باعث اصطکاک پا می‌شوند.
  • وجود درز یا دوخت در جای نامناسب در کفش که باعث اصطکاک پوست می‌شود.
  • استفاده از جوراب‌هایی که مناسب نیستند.
  • نپوشیدن جوراب
  • پابرهنه راه رفتن باعث می‌شود پوست برای محافظت از خود ضخیم شود.
  • اعمال تکرارشونده مانند دویدن و یا پیاده روی با روش خاص

۲. افزایش سن

با کاهش بافت چربی در پوست که به معنی محافظت کمتر از پوست است و پوست بیشتر در معرض خطر تشکیل پینه قرار دارد به خصوص بر روی پاشنه‌ی پا.

۳. دوچرخه سواری

افرادی که اغلب دوچرخه سواری می‌کنند، یا بدون دستکش پوشیدن از ابزار استفاده می‌کنند، زانو زدن مکرر و یا قرار دادن آرنج بر روی میز، می‌تواند باعث ایجاد پینه بر روی زانو یا آرنج می‌شود.

۴. انگشت پای چکشی (شست چمبری)

پینه‌ی پا و سایر بیماری‌ها و تغییر شکل و ناهنجاری در پا، خطر ابتلا به میخچه و پینه را افزایش می‌دهد. پینه‌ی پا برآمدگی غیرطبیعی و استخوانی است که بر روی مفصل ریشه‌ی انگشت بزرگ پا ایجاد می‌شود. انگشت پای چکشی یا شست چمبری حالتی است که انگشت بزرگ پا دچار خمیدگی می‌شود.

درمان میخچه چگونه انجام می شود؟

۱. درمان میخچه پا و در افراد مسن و دیابتی

افراد مسن‌تر و افراد مبتلا به دیابت، نباید در خانه پوستشان را برش دهند یا سوهان بزنند، زیرا این کار می‌تواند منجر به زخم‌های پوستی و عفونت شود که درمان آن دشوار است. این افراد قبل از استفاده از اسید سالیسیلیک باید با پزشک مشورت کنند زیرا می‌تواند باعث زخم شود. هرگونه برش پوستی بهتر است توسط پزشک و کادر درمانی انجام شود. اگرچه برای درمان میخچه و پینه، پاکسازی مکرر و منظم لازم است، اما ممکن است میخچه یا پینه عود کنند.

۲. درمان میخچه انگشت پا و سایر نقاط با پماد میخچه پا

درمان استاندارد برای میخچه و پینه اسید سالیسیلیک است که در درمان زگیل هم استفاده می‌شود. اسید سالیسیلیک یک کراتولیتیک است، به این معنی که پروتئین یا کراتین (ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی میخچه و پوست مرده‌ی اطراف آن) را حل می‌کند. اسید سالیسیلیک به شکل کرم، پد و پماد در دسترس است. هنگامی که بالای پوست سفید شود، بافت مرده می‌تواند برداشته شود.

۳. چسب میخچه

این روش یکی از ساده‌ترین راه‌های درمان میخچه است. چسب میخچه به انگلیسی corn pad نامیده می‌شود. شما می‌توانید این چسب‌ها را بدون نسخه از داروخانه خریداری کنید. چسب میخچه حاوی ۴۰% اسید سالیسیلیک است. هرچند وقت یک‌بار چسب باید تعویض شده و چسب دیگری جایگزین آن شود.

۴. عمل جراحی میخچه

عمل جراحی میخچه در مواقع نادری انجام می‌شود. در بیشتر مواقع پزشک با دارو این مشکل را درمان می‌کند. اما گاهی ممکن است پزشک استخوانی که باعث اصطکاک می‌شود، جراحی کند. این جراحی برای اصلاح تراز استخوان انجام می‌شود.

پیشگیری از میخچه و پینه چطور است؟

  •  با استفاده از یک برس شستشو، هر شب پا را با آب و صابون شستشو دهید.
  • بعد از شستن و خشک کردن پا ها، از کرم مرطوب کننده‌ی مخصوص پا استفاده کنید. از لوسیون بدن استفاده نکنید.
  • از کفش و جوراب با سایز مناسب که باعث مالش و اصطکاک پوست نمی‌شود استفاده کنید.
  • برای خرید کفش در انتهای روز اقدام کنید زیرا در طول روز سایز پا افزایش می‌یابد و در انتهای شب پا در بزرگ‌ترین سایز خود قرار دارد.
  • برای معاینه و بررسی‌های لازم، به صورت دوره‌ای به پزشک مراجعه کنید.
  • هنگام کوتاه کردن ناخن‌های پا، مستقیم و نه زاویه‌دار، ناخون‌ها را برش دهید.
  • با استفاده از سنگ پا به آرامی پوست سفت و خشن را حذف کنید.
  • هر روز جوراب تمیز بپوشید و برای جلوگیری از عرق‌کردن از پودر بچه استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از ابزار، دستکش بپوشید.

تسریر مراقب سلامتی شماست! 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=39959
  • منبع : https://doctoreto.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.