• امروز : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن با میوکاردیت چقدر آشنایی دارید؟ دیابت شکننده یا ناپایدار چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن سندروم گیلن باره، نادر اما بسیار جدی

0
تسریر بررسی می‌کند؛

بیماری میاستنی گراویس چیست؟

  • کد خبر : 39730
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
بیماری میاستنی گراویس چیست؟
بیماری میاستنی گراویس یک بیماری مربوط به سیستم ایمنی بدن است. که بر اثر اختلال سیستم ایمنی بدن به‌‎وجود می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، سیستم ایمنی بدن وظیفه دارد در مقابل ویروس‌ها و میکروب‌های مضر مقاومت کرده و آن‌ها را از بین ببرد. هنگامی که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شود علاوه بر ویروس‌ها و میکروب‌های مضر به سلول‌های مفید نیز حمله کرده و آن‌‎ها را از بین می‌برد. این از بین بردن سلول‌های مفید سبب ایجاد بیماری‌های خودایمنی می‌شود که بیماری میاستنی گراویس یکی از این بیماری‌هاست.

بیماری میاستنی گراویس چیست؟ 

همان‌طور که گفته شد بیماری میاستنی یک بیماری خودایمنی است که سبب تضعیف عضلات می‌شود. در این بیماری سیستم ایمنی و آنتی‌بادی‌های موجود در بدن به عضلات حمله کرده و باعث ضعیف شدن و از بین رفتن عضلات می‌شود و بیش‎ترین تاثیر آن بر از بین بردن عضلات دهان، چشم و گلو است. با ازبین رفتن عضلات اسکلتی در بدن انجام فعالیت‌‎های روزانه بسیار سخت و طاقت فرسا شده و مشکلاتی چون افتادگی پلک، مشکل در صحبت کردن و همین‌طور بلع غذا به‌‎وجود می‌آید. احتمال ابتلا به بیماری میاستنی در همه افراد با سنین مختلف وجود دارد اما در زنان، بین ۲۰ تا ۴۰ سال و در مردان بالای سن ۵۰ سال بیش‌تر مشاهده شده است.

علائم ابتلا به بیماری میاستنی گراویس

ابتلا به این عارضه با علائم و نشانه‌‎هایی همراه است. در آغاز ابتلا به آن، به مرور عضلات تضعیف شده و با انجام فعالیت‌‎هایی در طول روز تشدید می‌شود. در ابتدای ابتلا معمولا این ضعف عضلات در آغاز روز کم‌تر بوده و در شب وضعیت بدتری پیدا می‌کند. ایجاد ضعف و از کار افتادگی هریک از عضلات سختی‌ها و مشکلات فراوانی به دنبال خود دارد.

ضعف عضلات چشم‌ها

در اکثر افراد با مشکل تضعیف عضله‌‎های چشم، عضلات قسمت دور چشم ضعیف شده و مشکلاتی از جمله دوبینی و افتادگی پلک در افراد را به‌‎وجود می‌‎آورد. با انجام کارهایی مانند تماشا کردن تلویزیون، رانندگی و مطالعه این عضلات ضعیف‌‎تر شده و مشکلات بیش‎تری ایجاد می‌شود. برای کاهش آسیب‌های ناشی از این فعالیت‌ها استفاده از عینک‌‎های آفتابی می‌‎تواند گزینه مناسبی باشد.

ضعف عضلات گلو و مشکل در بلعیدن

با تضعیف عضلات بلع مشکلاتی در بلعیدن غذا به‌‎وجود می آید به این صورت که فرد در بلع کامل و درست غذا دچار مشکل می‌شود یعنی با تلاش برای بلعیدن غذا هم‌چنان مقداری از آن داخل دهان باقی مانده و یا به جای ورود نوشیدنی‌‎ها و غذا به گلو، وارد قسمت بینی می‌شود.

ضعف عضلات صورت و مشکل در صحبت کردن

ضعیف شدن عضلات صورت و عضلات داخلی دهان باعث ایجاد مشکل در قدرت تکلم و صحبت کردن می‌شود. با آسیب به عضلات صورت و دهان قدرت سخن‎گفتن در فرد مبتلا به بیماری کاهش یافته و گفتار وی به‌صورت نامفهوم، آهسته و حالت تو دماغی می‌شود. گاه با ضعف این عضله جویدن و حتی بستن دهان نیز دچار مشکل شده و حالت صورت همیشه به حالت غمگین و ناراحت درمی‌آید.

ضعف عضلات سر و گردن

ضعیف شدن عضلات سر و گردن گاه موجب افتادگی سر و عدم توان در نگهداری مناسب آن می‌شود. یعنی با ضعیف شدن عضلات گردن سر به سمت جلو و یا دو طرف بدن افتاده و گردن نمی‌تواند آن را روی تن نگه دارد.

علل ابتلا به بیماری میاستنی گراویس

همان‌گونه که ذکر شد این بیماری به علت اختلال در سیستم ایمنی بدن به‌وجود می‌‎آید و باعث تضعیف عضلات ارادی می‌شود. علل متفاوتی در ابتلا به این بیماری وجود دارد:

آنتی بادی و گیرنده‌های عصبی

انتقال دهنده‎های عصبی در قسمت گیرنده‎های سلول عصبی در بدن وجود دارند. در ابتلا به این بیماری گاه بعضی از قسمت‌های گیرنده سلول عصبی دچار انسداد شده و یا از بین می‌روند. پس ارتباط بین عضله و عصب از بین می‌رود. در این بیماری آنتی‌بادی‌‎هایی تولید می‌شود، که این آنتی‌بادی‌ها باعث می‌‎شود استیل کویین که یک گیرنده عصبی در قسمت اتصال عصب و عضله است تخریب و یا مسدود شود. در نتیجه بر اثر این تخریب، هماهنگی بین اعضا ازبین رفته و توانایی حرکت در آن‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود.

غده تیموس

قسمتی از سیستم ایمنی بدن را غده تیموس شکل می‌‎دهد. غده تیموس در قسمت بالایی زیر استخوان قفسه سینه قرار گرفته است. براساس تحقیقات صورت گرفته غده تیموس باعث تحریک یا تولید آنتی‌‎بادی‌‎هایی می‌شود که استیل کویین (گیرنده عصبی) را مسدود می‌کنند. این غده در ابتدای تولد نوزاد بزرگ بوده و با افزایش سن اندازه آن کاهش پیدا می‌کند اما در افراد بزرگ‎سال مبتلا به میاستنی گراویس اندازه غده تیموس بزرگ است.

سایر عوامل بروز ابتلا به بیماری میاستنی گراویس

این بیماری یک بیماری است که قدرت سرایت به افراد دیگر را ندارد همین‌طور احتمال ابتلا به آن از طریق وراثت بسیار اندک است اما در صورت انتقال بیماری از مادر باردار به فرزند، اگر نوزاد بلافاصله پس از تولد تحت درمان قرار گیرد معمولا تا سن دوماهگی درمان شده و اثری از بیماری در آن‌‎ها باقی نمی‌ماند.

پیشگیری از بیماری میاستنی گراویس

همان‌طور که علت ابتلا به این بیماری مشخص نیست، را‌های پیش‎گیری و تلاش برای عدم ابتلا به آن نیز هنوز مشخص نشده است. این بیماری یک بیماری شایع نبوده و درصد ابتلا به آن بسیار کم است.

درمان بیماری میاستنی گراویس

بیماری میاستنی از قابلیت کنترل و درمان مطلوبی برخوردار است و با انجام روش‌هایی می‌توان تا حد زیادی آن را کنترل کرده و علائم را کاهش داد.

درمان دارویی

استفاده از داروهای کنترل کننده بیماری و افزایش‌دهنده میزان استیل کولین در خون که سبب تقویت ارتباط از سمت عصب به عضله می‌شود، عضلات را تقویت کرده و مانع از ازبین رفتن آن‌‎ها می‌شود.

جراحی

هنگامی که علت بیماری غده توموس باشد، با خارج کردن این غده به صورت کامل و یا برداشت قسمت توموری غده بیماری درمان می‌شود.

تعویض پلاسما

پلاسمای موجود در خون حاوی مقدار زیادی آنتی بادی است، با انجام پلاسما فرز آنتی‌‎بادی موجود در خون جدا شده و پلاسمای خون بدون آنتی بادی به بدن باز می‌گردد. در این روش بیماری در فرد به‌‎طور موقت درمان می‌یابد.

تسریر مراقب سلامتی شماست! 

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=39730
  • منبع : https://www.darmankade.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.