• امروز : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه زخم پای دیابتی چیست؟ چگونه به این زخم مبتلا نشویم؟ ورم پا نشانه چیست؟ سندرم ایمپاستر چیست و چگونه می‌توان بر آن غلبه کرد؟ رژیم نظامی سه روزه چیست؟ راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟ التهاب لگن (PID)؛ علائم، علائم، تشخیص و درمان سرطان بینی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن

0
در تسریر بخوانید؛

خواص سماق چیست؟

  • کد خبر : 38612
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷
خواص سماق چیست؟
مهم‌ترین خواص سماق مربوط به مواردی مانند خاصیت ضد اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی‌باکتریالی آن می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، در طب سنتی ایرانی گیاه سماق (Sumac) طبعی سرد و خشک دارد و می‌تواند برای افرادی که دارای مزاج گرم هستند، مفید باشد. برای مثال اگر جزو آن دسته از گرم مزاج‌های بی‌اشتها هستید، مصرف این گیاه می‌تواند به درمان بی‌اشتهایی شما کمک کند.

این گیاه درختچه‌ای است با میوه‌های قرمز کوچک است که به‌صورت خوشه‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند. معمولا میوه خشک‌شده آن در رژیم غذایی قرار می‌گیرد. این گیاه طعم ترش دارد و برخی افراد آن را جایگزین نمک در سفره‌هایشان می‌کنند.

در طب سنتی سماق به عنوان یک ماده غذایی مصلح برای کباب نیز معرفی می‌شود، زیرا این گیاه به کاهش جذب چربی گوشت کمک می‌کند و سطح اسید اوریک خون را کاهش می‌دهد. در کنار این مزایا، خاصیت ضد‌میکروبی، تقویت سیستم گوارشی، پاک‌کنندگی معده و خاصیت آنتی‌بیوتیکی را نیز به آن اضافه کنید. این‌ها تنها بخش کوچکی از ویژگی‌های این گیاه هستند. در ادامه مهم‌ترین فواید سماق را مطالعه می‌کنید.

خواص سماق برای لاغری

به نظر می‌رسد این گیاه به شکل‌های زیر در کاهش وزن می‌تواند موثر باشد:

  • تنظیم متابولیسم بدن: سماق هضم و جذب غذا را بهبود می‌دهد و باعث سوزاندن کالری و چربی می‌شود. همچنین از جذب چربی در روده کوچک جلوگیری می‌کند. با قرار دادن این گیاه در رژیم غذایی خود به تدریج شاهد تجزیه چربی‌های شکمی می‌شوید.
  • تنظیم قند خون: ترکیبات موجود در این گیاه به پایداری سطح قند خون در بدن کمک می‌کند. به همین دلیل می‌تواند در کاهش وزن و لاغری موثر باشد.

خواص سماق برای کبد چرب

سماق می‌تواند برای کبد چرب مفید باشد، زیرا:

  • این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در کبد کمک می‌کنند. از جمله این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توان به فلاونوئیدها (Flavonoids) و پلی فنول‌ها (Polyphenols) اشاره کرد. استرس اکسیداتیو در بروز و پیشرفت کبد چرب نقش دارد؛ بنابراین مصرف آنتی اکسیدان‌هایی مانند آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سماق به محافظت از کبد کمک می‌کند.
  • سماق خاصیت ضد‌التهابی دارد. التهاب مزمن یکی از فاکتورهای مهم در ایجاد کبد چرب است. ترکیبات ضد‌التهابی سماق می‌تواند در کاهش التهاب کبد و بهبود عملکرد آن موثر باشد.
  • این گیاه به تنظیم سطح چربی خون (کلسترول و تری گلیسیرید) کمک می‌کند. افزایش این چربی‌ها ریسک بروز کبد چرب را افزایش می‌دهند.
  • سماق در بهبود حساسیت به انسولین موثر است. بهبود حساسیت به انسولین به تنظیم سطح قند خون و کاهش تجمع چربی در کبد کمک می‌کند.

خواص سماق برای رحم

یکی از خواص سماق برای زنان، قطع خونریزی‌های رحمی معرفی شده است. در این زمینه محققان به تحقیقات بیشتری نیاز دارند. با این حال به می‌رسد این ماده دارای ترکیباتی با خاصیت قابض‌ است که می‌تواند به سفت شدن و انقباض بافت‌ها کمک کند. این ویژگی به‌طور بالقوه در کاهش خونریزی‌ها، مانند خونریزی رحم موثر است.

تاثیر سماق بر روی فشار خون

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که این گیاه می‌تواند در اتساع عروق (گشاد شدن رگ‌ها) موثر باشد. این ویژگی به بهبود جریان خون در بدن کمک می‌کند و می‌تواند برای فشار خون بالا مفید باشد.

خواص سماق برای پوست صورت

اگر به فکر جوانسازی پوست صورت هستید و می‌خواهید به‌طور طبیعی و با کمترین هزینه این کار را انجام دهید، شاید بهتر باشد نگاهی به فواید سماق برای پوست صورت داشته باشید.

این گیاه به شکل‌های زیر می‌تواند در جوانسازی و سلامتی پوست به شما کمک کند:

  • لایه‌برداری: سماق دارای اسیدهای طبیعی مانند اسید سیتریک (Citric acid) است که می‌تواند به لایه‌برداری ملایم پوست کمک کند. در لایه‌برداری، سلول‌های مرده پوست از بین می‌روند منافذ پوست باز می‌شوند. این عمل به گردش خون مناسب نیز کمک می‌کند. به همین دلیل ماسک سماق منجر به روشن و صاف شدن پوست صورت خواهد شد.
  • از بین بردن کک‌ و مک صورت: خواص ضد اکسیدانی و تقویت‌کننده پوستی سماق به تقویت و بهبود بافت پوست منجر می‌شود. این ویژگی فرآیند ترمیم پوست را سرعت می‌بخشد و به کاهش اثرات زخم‌ها و لکه‌های کک و مک کمک می‌کند.
  • کاهش چین و چروک‌های صورت: این ماده غذایی دارای ویتامین C است، به همین دلیل می‌تواند در از بین بردن چروک‌های کم‌عمق پوست موثر باشد.

خواص سماق برای چربی خون

این‌طور به نظر می‌رسد که مصرف مداوم سماق در تنظیم متابولیسم چربی‌ها در بدن، به‌ویژه تری‌گلیسریدها، کلسترول LDL و کلسترول HDL (کلسترول خوب)، موثر است. این تاثیرات منجر به بهبود سلامت قلبی-عروقی می‌شوند.

ویژگی سماق در چند خط

سماق ماده غذایی ترش مزه‌ای است که می‌توانید به شکل‌های مختلف مانند ادویه و دمنوش آن را در رژیم غذایی خود داشته باشید. فواید سماق بسیار گسترده است با این حال مصرف این ماده غذایی برای همه نمی‌تواند مفید باشد. برای مثال اگر به خوراکی‌هایی مانند انبه و بادام هندی حساسیت دارید، از این گیاه استفاده نکنید زیرا این گیاهان در یک خانواده قرار دارند. همچنین سماق می‌تواند با داروهای کاهش فشار خون و چربی تداخل داشته باشد. به همین دلیل از مصرف همزمان آن‌ها اجتناب کنید.

تسریر مراقب سلامتی شماست!

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=38612
  • منبع : https://www.darmankade.com

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.