• امروز : جمعه, ۲۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 15 November - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه گردشگری، نهال توسعه مدیریت منابع انسانی است آیا درمان افسردگی با دستگاه TDCS ممکن است؟ زردی نوزاد از چیست؟ دانستنی‌های ضروری برای والدین سابسیژن چیست؟ کاربرد، نحوه انجام، عوارض و مدت زمان اثر آن لوبوتومی چیست و چه کاربردی در درمان بیماری‌های روانی دارد؟ واریس پا چیست؟ بررسی ۸ روش درمانی+ علت و علائم زخم پای دیابتی چیست؟ چگونه به این زخم مبتلا نشویم؟ ورم پا نشانه چیست؟

0
تسریر گزارش می‌دهد؛

مال‌باختگان کوروش کمپانی می‌توانند از سلبریتی‌ها شکایت کنند؟

  • کد خبر : 29838
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
مال‌باختگان کوروش کمپانی می‌توانند از سلبریتی‌ها شکایت کنند؟
یک حقوق‌دان می‌گوید:« بدون تردید سلبریتی‌ها نقش مؤثری در اعتماد مردم به این‌گونه شرکت‌ها داشته‌اند؛ اما مسئولیت کیفری داشتن این افراد منوط به علم و آگاهی آنها از عملکرد مجرمانه شرکت است.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری ایرنا، «شاید باورتون نشه اما با ۲۰ میلیون تومان آیفون ۱۳ بخرید، مفت!»، «خیلی از مردم دوست دارند گوشی آیفون داشته باشند، من به شما کورش کمپانی رو معرفی می‌کنم که آیفون ۱۳ را به مبلغ ۲۳ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان هدیه می‌کند»، «صادقانه بگم که کوروش کمپانی، رو دست نداره!» اینها بخشی از تبلیغات فریبنده توسط افراد مشهوری است که ادعا می‌کردند شرکت کوروش، گوشی همراه محبوب اما گران‌قیمت را با قیمتی نازل‌ به دست مشتریان و مصرف‌کنندگان می‌رساند.

بسیاری از مردم باتوجه‌به وضعیت اقتصادی و البته طمع بیش از حد، فریب چنین تبلیغاتی را خوردند و حالا متوجه کلاهبرداری شرکت کمپانی و متواری شدن مالک آن شده‌اند؛ اما شرکت کمپانی فقط مردم را فریب نداد، بلکه پس از انتشار خبر کلاهبرداری شرکت کمپانی سلبریتی‌هایی که به قول خودشان بعد از انجام تحقیقات برای این فروشگاه تبلیغ کردند، یکی پس از دیگر اظهار فریب‌خوردگی کرده و از مردم عذرخواهی نمودند. سؤال اساسی اینجاست که آیا از سلبریتی‌هایی که برای کوروش کمپانی تبلیغ کرده و مردم را ترغیب به خرید از این شرکت نمودند، می‌توان شکایت کرد؟ چطور تبلیغات کاذب را از تبلیغات واقعی تشخیص دهیم و فریب هر تبلیغی را نخوریم؟

در ادامه، «دکتر احمد زهره‌وند» وکیل پایه یک دادگستری به این سؤالات پاسخ می‌دهد.

وعده پوشالی شرکت‌های پانزی در سوددهی

زهره‌وند درباره نحوه فعالیت شرکت‌های پانزی می‌گوید: «شرکت‌های پانزی با جلب‌اعتماد افراد و با این وعده که اگر سرمایه‌ای در اختیار شرکت قرار دهند در کوتاه‌مدت می‌توانند به سود قابل‌توجهی دست یابند، اقدام به جلب‌اعتماد سرمایه‌گذاران می‌نمایند.»

او ادامه می‌دهد: «این شرکت‌ها با دریافت مبالغی از سرمایه‌گذاران اولیه سعی می‌کنند از طریق سرمایه‌گذاران بعدی سودی به سرمایه‌گذاران اولیه پرداخت نمایند. در واقع فعالیتشان بر مبنای پرداخت سود از سرمایه‌گذاران اولیه به سرمایه‌گذاران دیگر است تا جایی که دیگر امکان پرداخت سود به سرمایه‌گذاران وجود نداشته باشد.»

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه راه‌های مختلفی برای شناخت شرکت‌های کلاهبردار وجود دارد، می‌گوید: «معمولاً این‌گونه شرکت‌ها در کوتاه‌مدت و در یک بازه زمانی رشد قارچ‌گونه و قابل‌توجهی دارند و زمانی که سرمایه‌های فراوانی را تحصیل کردند، به یکباره ناپدید می‌شوند. برای شناخت این‌گونه شرکت‌ها می‌توان از نوع و سابقه فعالیت و اینکه فعالیت ایشان مطابق واقع بوده و در شرایط فعلی اقتصادی واقع‌گرایانه است یا خیر، اطمینان حاصل نمود. همچنین لازم است تا با استعلام از مراجع قانونی و مجوزات لازمه در حال فعالیت بررسی کرد که آیا شرکت، تضامین بازپرداختی در قبال مبلغ دریافتی به مشتری می‌دهد یا خیر.»

او تأکید می‌کند: «در عملکرد این‌گونه شرکت‌ها، وعده‌های غیرواقعی و تحریک‌آمیز و اغواگر بسیار مشهود است تا بتواند در کوتاه‌مدت سرمایه‌های بالایی جذب کنند.»

طمع، ابزاری برای کلاهبرداری از مردم

طمع عامل اصلی است که باعث می‌شود افراد زیادی به چنین طرح‌هایی علاقه‌مند شوند که بازدهی غیرواقعی از سرمایه‌گذاری‌ها را نوید می‌دهد. آن‌ها تصمیم می‌گیرند برای سرمایه‌گذاری در آن طرح‌هایی که بعداً به یک طرح پانزی تبدیل می‌شوند، ادامه دهند. در واقع، حرص و طمع آنها را مجبور می‌کند تا همیشه ذهنیت یک‌شبه ثروتمند شدن را داشته باشند، بنابراین تا زمانی که این طرح‌ها به آنها بازدهی بسیار زیادی از سرمایه‌گذاری را وعده می‌دهند، آنها اهمیتی به عواقب شرکت در این طرح‌ها نمی‌دهند. شرکت‌های پانزی از قدرت طمع آگاه هستند و از آن به‌عنوان ابزاری برای کلاهبرداری از مردم به‌ویژه افراد حریص استفاده می‌کنند.

تبلیغات گسترده سلبریتی‌ها برای خرید از شرکت کمپانی

متأسفانه تبلیغات سلبریتی‌ها و بلاگرها تأثیر زیادی در فریب‌خوردن مردم برای خرید از شرکت کوروش کمپانی داشت. هادی چوپان، احمد ایراندوست، شاهین صمدپور، صادق بوقی، محسن افشانی، اکبر عبدی، امیرعلی اکبری، فاطمه گودرزی، دنیا جهانبخت، معین فرجی، خواهران منصوریان، بهرنگ علوی، مرتضی پورعلی گنجی، محسن ابراهیم‌زاده، هادی ساعی، کنعانی زادگان، حمید لولایی، منوچهر هادی، الهام حمیدی، نیلوفر بهبودی، یوسف تیموری، حسن ریوندی، رضا شفیعی جم، سید جواد هاشمی، نیوشا ضیغمی، علیرضا بیرانوند، محمد معماریان، مائده علیزاده، آرش رضاوند و متین ستوده شماری از مهم‌ترین چهره‌هایی بودند که به تبلیغ شرکت پانزی کوروش کمپانی پرداختند.

 به اعتقاد زهره وند، مشارکت سلبریتی‌ها و اظهار فریب‌خوردگی آنها در پروژه تبلیغاتی که از همان ابتدا مشکوک به نظر می‌رسید، نشان داد که به‌راحتی نباید فریب تبلیغات را خورد. او می‌گوید: «باید در نظر داشته باشیم صرف تبلیغ یک کالا یا شرکت به معنای صحت و تأیید سلامت آن کالا یا عملکرد آن شرکت نمی‌باشد، چرا که تبلیغات با پرداخت پول به اشخاص و ارگان‌های تبلیغ‌کننده توسط فرد  تبلیغ‌کننده صورت می‌گیرد؛ لذا طبیعتاً این اشخاص در قبال کسب سود اقدام به تبلیغ می‌کنند بدون اینکه حداقل تحقیقی در این زمینه داشته باشند یا مسئولیتی در این زمینه دارا باشند.»

این وکیل دادگستری درباره نحوه احقاق حق مال‌باختگان و نحوه شکایت از شرکت کوروش کمپانی افزود: «مال‌باختگان به‌وسیله قراردادها و مدارک پرداختی که دارند می‌توانند با طرح شکایت صحیح و متناسب از طریق مراجع قضایی اقدام نماید.»

آیا مال‌باختگان می‌توانند از سلبریتی‌ها شکایت کنند؟

زهره‌وند در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «بدون تردید سلبریتی‌ها نقش مؤثری در اعتماد مردم به این‌گونه شرکت‌ها داشته‌اند. اگر این اشخاص عالم به اقدام مجرمانه این قبیل شرکت‌ها بوده باشند و با علم به این موضوع اقدام به تبلیغ نموده باشند، حسب مورد می‌تواند شریک یا معاون در جرایم رخ‌داده باشند؛ اما اگر در این زمینه به نوع عملکرد مجرمانه شرکت علم نداشته باشند، دارای مسئولیت کیفری نمی‌باشند؛ اما حسب مورد از باب قاعده تسبیب و مسئولیت مدنی در صورت اثبات برخی شرایط ممکن است دارای مسئولیت مدنی نسبت به جبران خسارات اشخاص باشند.»

به هر تبلیغی به‌راحتی اعتماد نکنید

زهره‌وند خطاب به مردمی که به هر تبلیغی به‌ ویژه در شبکه‌های اجتماعی اعتماد می‌کنند، می‌گوید: «باتوجه‌ به مشکلات قضایی متعدد در این زمینه، ارگان یا نهادی وجود ندارد که بر نوع عملکرد فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی نظارت نماید؛ لذا صرف تبلیغ یک کالا یا شرکت توسط  اشخاص شناخته شده به معنای درستی عملکرد آن شرکت نبوده و بهتر است مردم قبل از اعتماد به این موضوع تحقیقات لازم و استعلامات قانونی را به عمل‌آورند.»

او توصیه می‌کند: «مردم عزیز باید توجه داشته باشند قبل از اعتماد بی‌پایه‌ و اساس به برخی تبلیغات و اعتماد به وعده‌های فریبنده و قبل از اینکه اقدام به سرمایه‌گذاری در برخی زمینه‌ها کنند، ابتدائاً خودشان تحقیق نموده و با مشاوره حقوقی و اقتصادی، با افراد آگاه در این زمینه مانع اتفاقات این‌چنینی گردند.»

نهادهای نظارتی مانع فعالیت تبلیغاتی سلبریتی‌ها شوند

زهره وند با انتقاد از نحوه نظارت بر فعالیت‌های تبلیغاتی افراد در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: «مسئولان و نهادهای نظارتی نباید اجازه دهند برخی افراد به همین راحتی و بدون داشتن شرایط حداقلی بتوانند در سطح جامعه فعالیت داشته باشند و اقدام به دریافت مبالغ بالایی از مردم نمایند.»

او با اشاره به نحوه تبلیغ در کشورهای توسعه‌یافته افزود: «در کشورهای توسعه‌یافته هر شخصی که بخواهد در سطح ملی و عمومی فعالیت نماید یا هر گونه تبلیغی در راستای جذب سرمایه مردم انجام دهد، حتماً باید دارای مجوزات قانونی و اعتبار و تخصص لازم آن هم با نظارت همین نهادها باشد. امید است تا ازاین‌پس شاهد نظارت بیشتر و تنظیم قوانین سخت‌گیرانه‌تر در انجام فعالیت‌های تبلیغاتی در فضای مجازی باشیم تا هم حریم شخصی مردم و شهروندان رعایت شود و هم از سوءاستفاده مالی جلوگیری به‌عمل‌آید.»

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=29838
  • منبع : https://www.irna.ir

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.