به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، به نقل از خبرگزاری آنا، اگر این حقیقت را جنسیتزده ندانیم، خرید بیشتر مقولهای است زنانه؛ نگاهی سرسری به جامعه لازم است تا ببینیم در تمامی بازارهای خرد و کلان، معروف و غیر معروف جمعیت زنان بیشتر از مردان است و نمیتوان آن را اتفاقی بد یا تیره دانست. نکته اقتصادی این مسئله، تشدید تکانههای بازار در مواقعی همچون اعیاد و مراسمی است که به زنان بیشتر ارتباط دارد؛ خواه کالا زنانه باشد و غیرزنانه، بازار منتظر سر رسیدن روزهای ویژهای از سال است. تجربه نشان داده یکی از روزهای مهم بازار در سال، روز مادر است که چندان فاصلهای با آن نداریم.
تخفیفات کسبوکارها در فضای مجازی و حقیقی، عرضه بیشتر کالاها در بازارها و تبوتابهای معمول، نشان از تاثیر اقتصادی همیشگی روز مادر دارد. خرید کالا چه به قصد هدیه دادن باشد چه برای تغییر و تحولات شخصی، در این زمان از سال بیشتر میشود و همین مسئله کسبه را امیدوار به خروج از رکود مقطعی خرید و فروشها کرده است.
افزایش تورم به همراه سنگینتر شدن رکود اقتصادی، برخی از بازارها را در آستانه اعیاد و جشنهای سنتی، آیینی و مذهبی، چشمانتظار مشتری نگه داشته است. نزدیک شدن به روز مادر بهانهای است جدی تا کسبوکارهای مختلف اعم از گلفروشی، طلافروشی، پوشاک و غیره، خود را برای بهرهمندی از تب و تاب خریداران آماده کنند.
دسته گل ساده؛ نیم میلیون تومان ناقابل
بازار راکد گل در ایام فرخنده و مناسبتها، رنگ و بوی تازهای به خود میگیرد. افزایش تقاضا از یک سو، رشد قیمتها و متعدد بودن نرخهای مربوط به این بازار، باعث میشود نتوانیم خرید یک دسته گل ساده با گلهای معمول را کمتر از ۵۰۰ هزار تومان تخمین بزنیم. به عبارتی دیگر نیم میلیون تومان تنها برای تعداد محدودی مریم و گل نرگس که ظرف چند روز خشک میشوند، باید بپردازید.
هر شاخه مریم تا ۹۰ هزار تومان قیمت دارد و پیش بینی میشود در روز مادر، تا ۱۰۰ هزار تومان هم برسد. نرگس دسته دو شاخهای ۵۰ هزار تومان قیمت دارد. مجموع این ارقام، نیم میلیون تومان را تشکیل میدهد.
کفش زنانه، یک میلیون تومان
اگر از کسبه خیابان منوچهری تهران بپرسید که عمده مشتریهای شما چه افرادی هستند، بهیقین زنان جزو پاسخهای اولیه آنان خواهد بود. نگاهی گذرا به باغ سپهسالار تهران هم نشان میدهد همواره تقاضا برای کفشهای زنانه، بهویژه با تغییر فصل و قرارگیری در اعیاد و مناسبتها وجود دارد. تقارن روز مادر و آغاز زمستان، بازار کیف و کفش را به رشد خریدها امیدوار کرده، اما خریداران به اندازه کسبه خوشحال نیستند.
افزایش سنگین قیمتها نسبت به سال گذشته، مردم را در انتخاب برای خرید کالاها محدود کرده و همین مسئله آنها را از خریدار به نظارهگر تنزل داده است. یک کتانی با کیفیت متوسط رو به بالا و تولید داخل که پارسال در میدان بهارستان تهران با قیمتی حدود ۵۰۰ هزار تومان فروخته میشد، امسال بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. کفشهای مناسب زمستان شرایطی بدتر دارند؛ یک جفت بوت چرم مصنوعی زنانه با کفی معمولی، سال گذشته بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشت. این کفش امسال نزدیک یک میلیون تومان فروخته میشود.
کاهش خرید در بازار کیف
کیف نیز شرایط مشابهی دارد؛ اما بیشترین رشد قیمتی در بخش چمدان و کیفهای مسافرتی و همچنین تولیدات چرم رخ داده است. چمدان سایز کوچک تولید داخل با کیفیتی متوسط، سال گذشته تا نهایت ۴۰۰ هزار تومان قیمت داشت. همین چمدان امسال بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتومان فروخته میشود. با وجود تمام افزایش قیمتهای عنوان شده، نمیتوان منکر افزایش فروش بازار کیف و کفش در چنین مقطعی از سال نسبت به دیگر زمانها شد. کسبه اذعان دارند تعداد خریداران بسیار کاهش یافته، اما هنوز میتوان به اعیاد و مناسبتها امید داشت.
رشد چشمگیر قیمت لباسهای زمستانی
بخشی از جنبوجوش فعلی بازار پوشاک در سطوح مختلف را میتوان متاثر از تغییر فصل دانست، اما بخش دیگری از آن، به یقین ربط به اعیاد پیشرو دارد. برای پوشاک، نرخ مصوبی وجود ندارد که بر پایه ان بتوانیم قیمتهای موجود را ارزیابی کنیم، اما رصد بازار نشان میدهد ضمن افزایش تقاضا از سوی مردم و به تبع رشد خرید و فروشها، قیمتها نیز در مسیر صعود قرار دارند.
یک پالتوی بلند موهر زنانه بدون آستری، نزدیک یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در منطقه متوسط شهر فروخته میشود؛ در حالی که همین پالتو در سال گذشته بیشتر از یک میلیون تومان قیمت نداشت.
ارزانترین موبایل، گرانتر از حداقل دستمزد
در این میان سر زدن به بازار موبایل نیز خالی از لطف نیست. هر چند طی یک هفته گذشته نرخ ارز به نسبت ثابت بود و در برخی مواقع به زیر ۵۰ هزار تومان رسید، اما بازار خودمختار موبایل، در مدار صعود قرار دارد. هرچند این افزایش نرخ در برندهای مختلف، متفاوت است، اما به طور کلی کاهش قیمت را نمیتوان به این بازار نسبت داد.
برخی مشاهدات حاکی از آن است که در برخی از برندهای معمولی و غیر پرچمدار، گوشی موبایل زیر ۵ میلیون تومان در بازار وجود ندارد. به عنوان مثال ارزانترین و پایینترین مدل گوشی برند هوآوی، از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع میشود. این نرخ در برند شیائومی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. شاید این قیمتها در ظاهر ارزان باشد و برای کارگری با حداقل دستمزد زیر ۵ میلیون تومان مقرون به صرفه به نظر برسد؛ اما این ارزانترینها، تا چه حد از نیازهای یک فرد را برطرف خواهند کرد؟ آیا این مبالغ برای گوشیهای ارائه شده در بازار، منطقی است؟
با نزدیک شدن به روز مادر، بازار موبایل نیز جانی دوباره گرفته و برخی از فعالان این عرصه افزایش قیمتها بین ۵ الی ۱۰ درصد را طی روزهای آتی پیشبینی میکنند. به گفته آنها، این افزایش قیمتها بستگی به نوع گوشی و برند آن دارد.
اکنون اگر فردی بخواد یک گوشی رده متوسط با برند شیائومی را تهیه کند، باید مبلغی بالای ۱۰ میلیون تومان بپردازد. یعنی یک کارگر برای خریداری کردن یک دستگاه موبایل متوسط چینی، باید حداقل سه ماه کارکرد خود را تمام و کمال بپردازد. حال نزدیکی به روز مادر شرایط را بغرنجتر کرده است.
خریداران مجبور، بازار خوشحال
به گزارش تسریر، رشد قیمتها در بازار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته را نمیتوان بر گردن روز مادر انداخت، اما تخفیفات و برنامههای فروش در این وقت از سال، بیربط با این مراسم پیشرو نیست. حتی برخی از فعالان بازار پیشبینی افزایش قیمتها تا نهایت سقف ۱۰ درصد را کردهاند. آنها معتقدند تورم کلان حاکم، جایی را برای افزایش قیمت زیاد برای مناسبتها و اعیاد باقی نگذاشته است.
اکنون قدرت خرید مردم به طور جدی کاهش یافته با این حال برخی رویکردهای بازاری نشان از جاری بودن سیاست «همینه که هست؛ نمیخوای نخر» دارد. این نگاه با رصد رفتار برخی از فعالان بازاری در این مدت مشاهده شد. انگار بعضی از فروشندگان هم سر ناسازگاری با مردم دارند.
انتهای پیام