به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، علی اصغر فانی در خصوص اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: «سند تحول در سال ۸۳ به عنوان سند ملی آموزش و پرورش کلید خورد و هشت سال زمان برد که بررسی شود. در طول این مدت، سند ملی به سند تحول تبدیل شد و در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ یعنی در دولت دهم با اضافه کردن پایه ششم به دوره ابتدایی و حذف اول راهنمایی به زعم خود، سند تحول را اجرایی کردند.»
وی افزود: «در حالی که سند تحول بنیادین تمهیداتی از قبیل تامین نیروی انسانی، تامین فضای آموزشی، تعیین تکلیف معلمان پایه اول راهنمایی کتاب درسی و تدوین قوانین لازم داشت که هیچ یک از این مقدمات آماده نشده بود و به یک باره پایه ششم ابتدایی اضافه شد و مشکلات بسیاری را برای آموزش و پرورش به همراه داشت. نیاز به برنامهریزی جدی برای اجرای سند داریم.»
وی ادامه داد: «با توجه به اینکه سند تحول بنیادین توسط وزرای مختلف تدوین شده، لازم است کمیتهای تشکیل شود تا سند تحول را بررسی کنند و نقایصی که وجود دارد را در قالب یک نقشه راه مطرح کند و با یک تصمیم ملی کار را دنبال کنند.»
وزیر اسبق آموزش و پرورش ضمن اشاره به فضای مجازی نیز گفت: «فضای مجازی در عین حال که میتواند فوایدی داشته باشد، به لحاظ تربیتی مضراتی نیز دارد که باید برای آنها برنامهریزی کرد.»
وی با بیان اینکه نبود عدالت آموزشی یکی از معضلاتی است که ما با آن مواجه هستیم، افزود: «پس از انقلاب در توسعه کمی آموزش و پرورش موفق بودیم یعنی اقدامات ما برای تحت پوشش قرار دادن دانشآموزان دختر و مناطق محروم و عشایر و روستایی بسیار مناسب بوده و قابل دفاع است.»
فانی تأکید کرد: «تدوین لایحه جامع نیروی انسانی شامل تامین و تربیت نیروی انسانی و ارزیابی نیروی انسانی موجود و اجرای رتبهبندی و آییننامه استخدامی خاص معلمان از جمله موضوعاتی است که برای ۱۰ سال آینده باید مدنظر قرار گیرد.»
وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم با بیان اینکه معلمان کارمند نیستند و نیاز به آییننامه استخدامی خاص خود دارند، گفت: «برای طراحی و اجرای مدل تامین و تربیت نیروی انسانی نیز باید برنامهریزی صورت گیرد، دانشگاه فرهنگیان با ظرفیت ۱۷ هزار دانشجو در سال پاسخگوی نیاز وزارت آموزش و پرورش نیست و باید روشهای متنوعی در تعلیم و تربیت نیروی انسانی طراحی شود.»
فانی ضمن اشاره به الگوی اداره سازمان آموزش و پرورش، افزود: « اکنون آموزش و پرورش ۱۱۰ هزار مدرسه در کل کشور دارد بنابراین آموزش و پرورش امروز را نمیتوان به سبک آموزش و پرورش چندین سال پیش اداره کرد. باید الگویی طراحی شود تا دولت از مدرسهداری به سمت نظارت بر مدارس گام بردارد و کار به دست اهل فن سپرده شود و وزارت آموزش و پرورش تنها ناظر باشد.»
وی خاطر نشان کرد: «از امروز باید برنامه پسا کرونا تهیه شود و آموزش و پرورش آمادگی را برای دوران پساکرونا داشته باشد. جلب مشارکت سازمانهای مردم نهاد و نهادهای غیر دولتی برای کمک به آموزش و پرورش و ارتقای مدیریت آموزشی نیز از دیگر موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.»
پایان پیام