به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، لاله تدین، با اشاره به اینکه تنها اتفاق مثبت کارشناسی شده برای تعیین و تعریف میزان و مجرای پرداخت حقوق مراقبین سلامت در آذر ۱۳۹۸ رخ داد، افزود: در طول یک دهه اجرای برنامه پزشک خانواده، متأسفانه گوش شنوایی برای مطالبه گری بر حق دستاندرکاران برنامه پزشک خانواده وجود نداشته است.
وی با اشاره به اینکه به رغم تکلیف قانونی و با تعریف و تعیین منابع مالی در برنامه چهارم و پنجم و ششم توسعه و تعهد وزرای بهداشت بر گسترش و اجرای کشوری برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در هنگام ارائه برنامههای خود در صحن علنی مجلس و کسب رأی اعتماد؛ سوال مکرری که به ذهن همگان خطور میکند این است که سرانجام چه خواهد شد، اظهار کرد: قطعاً ماحصل اجرای جزیرهای یک دهه برنامه پزشک خانواده صد درصد مطلوب نبوده و نباید هم باشد و نمیتوان در یک بستر نامناسب و نادیده گرفتن حقوق تیم پزشکی خانواده در نبود زیرساختهای لازم فرهنگی، اجتماعی و سخت افزاری و نرم افزاری انتظار رسیدن به کمال مطلوب را داشت.
تدین با طرح این پرسش که آیا تلاش برای طراحی زیرساختهای لازم به منظور اجرای برنامه کشوری در حال انجام است، افزود: در طول یک دهه اجرای برنامه پزشک خانواده، متأسفانه گوش شنوایی برای مطالبه گری برحق دستاندرکاران وجود نداشته و تنها اتفاق مثبت کارشناسی شده؛ ضرورت تعیین و تعریف مبلغ و مجرای پرداختی حقوق مراقبین سلامت در آذر ۱۳۹۸ بود که بر اساس آن مراقبین سلامت حقوقشان را متناسب با بستههای خدمات بهداشتی و به میزان حداقل برابر با حقوق اداره کار دریافت مینمودند که این مهم فقط در سه ماه از سال ۱۴۰۰ رخ داد و سپس متوقف شد.
عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه در دهه اول اجرای برنامه پزشک خانواده، فرهنگ مراجعه بیماران دستخوش تغییراتی شد که البته دستاوردهایی نیز به دنبال داشت، تصریح کرد: کاهش بار مراجعات و دریافت بسیاری از خدمات بهداشتی و درمانی در قالب ویزیت، مشاوره آنلاین و تلفنی، شناسایی بیماران پرفشار خون و دیابت با مراقبتهای لازم و نیز درمان و پیگیری بیماران طی دو سال و اندی که از پاندمی کرونا میگذرد، همگی حاصل یک دهه تلاش همکاران در برنامه پزشک خانواده بوده است.
تدین ادامه داد: به طور حتم وضعیتِ حال حاضر کشورهای پیشرفته که پیشتاز برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع هستند حاصل دههها فعالیت و تقویت صنعت بیمه بوده و در سالهای نخستین اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع ایجاد نشده است، لذا آنچه در دهه اول رخ میدهد، هزینه کرد نبوده بلکه سرمایه گذاری برای اصلاح ساختار نظام سلامت در هر کشوری است.
وی با اشاره به اینکه آغاز به کار دولت سیزدهم و وزارت بهداشت با دفاع از پزشک خانواده و نظام ارجاع بود، اما اولین مصوبات ستاد کشوری روی گردانی از مصوبه آذر ۹۸ بود، خاطرنشان کرد: این امر موجی از دلسردی و اعتراض و قطع امید از وزارت بهداشت دولت سیزدهم برای ارتقای برنامه پزشک خانواده و گسترش کشوری آن را به دنبال داشت.
تدین افزود: اتفاقی که مراقبین سلامت را به پیش از آذر ۹۸ و پزشکان خانواده را به قبل از آغاز تیرماه سال ۹۱ برگرداند و مطالبه برحق تعیین سرانه و پرداخت جداگانه به مراقبین سلامت را به عنوان یک خواسته برحق، همچنان بدون جواب باقی گذاشت.
عضو شورای عالی نظام پزشکی در بیان مطالبات تیم پزشکی خانواده اذعان کرد: تعیین سرانه عادلانه متناسب با گستره خدمات بهداشتی و درمانی؛ تعریف و تعیین حق الزحمه مراقبین سلامت و پرداخت از سوی دانشگاه یا مجرای قانونی دیگر به آنان؛ یکسان نمودن سرانه پزشکان تک شیفت و دو شیفت و تعهد به پرداخت سازمانهای بیمه گر در موعد قانونی؛ تلاش در جهت ارتقای سطح آموزشی برای تیم پزشکی خانواده؛ اصلاح و ارتقای نسخه اجرایی؛ تجمیع و نشان دار کردن منابع مالی و همچنین بهره گیری از حضور فعال نمایندگان جامعه پزشکی دخیل در اجرای برنامه پزشک خانواده در جایگاههای سیاست گذاری از جمله خواستههای صریح همکاران فعال در عرصه پزشک خانواده و نظام ارجاع است.