به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، یوسف نوری در نخستین نشست خبریاش با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم و دانش آموز و شهیدان دوران دفاع مقدس، به نسبت رسانه با آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: طبق سندتحول بنیادین چهار رکن فرایند تربیت داریم که خانواده، حکومت، رسانه و نهادها و سازمانهای غیردولتی از این جمله است.
وی افزود: امروز قدرت ارتباطات در تحکیم مبانی دولتها و در حکومت و اداره نقش بیبدیلی دارد. هرجا رسانه به کمک ارزشها و ضدارزشها آمد آن جامعه ارزشمند و یا غیرارزشمند خواهد شد. ارزیابیهای بسیاری از این نهاد انجام شده است. امروز در رسانههای مان به تدریج رفتارهای عالمانه، محققانه و رفتارهای سنجیده رسانه را به ویژه با نظام تعلیم و تربیت می بینیم. اگر بخواهیم برای سندتحول بنیادین گفتمان سازی کنیم بی شک با کمک رسانه میسر می شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه توقع ما از رسانه نباید توقع فرمایشی باشد، بلکه باید یک درخواست واقعی باشد گفت: هرکجا رسانه ضعفی دید باید منعکس کند تا برای رفع آن چاره اندیشی کنیم. رسانه یکی از ارکان فرایند تربیت است.
نوری افزود: گفتمان سازی سندتحول بنیادین شکل نگرفت و رسانه ها باید برای تحقق آن به ما یاری رسانند. آموزش و پرورش دستگاهی است که برای اجرای برنامه هایش نیازمند عزم ملی است که یک بخش اعظم ایجاد این عزم را رسانه ها می توانند دنبال کنند.
وی از رئیس جمهور و نمایندگان مجلس برای حسن اعتمادشان برای سپردن مسئولیت آموزش و پرورش به وی قدردانی کرد و گفت: رابطه نظام آموزش و پرورش با تولید، ارتقای فرهنگ و هنجارهای اجتماعی یک رابطه مستقیم و با ناهنجاری ها و انحراف ها یک رابطه معکوس و غیرمستقیم است.
وزیر آموزش و پرورش با طرح این پرسش که سهم ما از تولید ملی چقدر است؟ گفت: از دهه ۹۰ میلادی از طریق جی دی پی سنجیده میشود که یکی از شاخص های آن ارزش افزوده است. در یک زمانی ارزیابی انجام دادند که طبق آن بعد از بخش معدن، دوره ابتدایی در شاخص ارزش افزوده قرار داشت. علت این است که آموزش و پرورش با آموزش هایش در ارتقای سطح بهداشت، محیط زیست، اشتغال و غیره اثرگذار است. اگر فردی که اکنون مخترع است در نظام آموزش و پرورش خوب تربیت نشده باشد سخت است که در آموزش عالی به آن رسیده باشد.
برنامه آموزش و پرورش برای هجرت به سوی “سواد چند بعدی”
نوری ادامه داد: باید ساحت های ششگانه را مستقر کنیم تا به اهداف عالیه که یکی از آنها کارآفرینی و اشتغال است برسیم. باید از نظام تک ساحتی عبور و به نظام تعلیم و تربیت چندساحتی برسیم. اگر رشته های هنرستان ها خوب انتخاب شوند مطمئنا تعداد بسیاری جذب بازار کار می شوند. ایجاد سواد، نه سواد اسمی و عملکردی بلکه سواد چندبعدی بسیار حائز اهمیت است و نظام آموزش و پرورش باید این هجرت را داشته باشد که قطعا برای آن برنامه داریم. همکاران ما قبلا این مسیر را شروع کرده اند که کند بوده و باید آن را با سرعت بیشتر و راهکارهای دیگری طی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم مهمترین عنصر در پیاده سازی تحول بنیادین است باید او را خوب دید و خوب به او رسیدگی کرد گفت: طبق پژوهشی، کار مفید معلمین در سال ۸۲ بالاترین کار مفید در میان کارمندان دولت بوده است. معلمان در دوران کرونا بسیار خوب کار کردند و بوسه بر دست آنها از سوی چون منی فرض و لازم است.
دریافت مجوز استخدام ۳۴ هزار تن/جذب نیرو در مناطق مرزی و عشایری
وی به پنج محور برنامه هایش اشاره کرد و گفت: بیش از چندین جلسه با نهادهای درونی و بیرونی برگزار شده است و قطعا برای حاکمیت و استقرار عدالت باید تلاش بسیاری انجام شود. مجوز اولیه بیش از ۳۴ هزار استخدام را گرفتهایم که در مناطق مرزی، عشایری و مناطقی که مدتهاست به علت عدم استقرار توزیعی و ترمیمی در این وضعیت هستند، بتوانیم جذب نیرو داشته باشیم. در بودجه امسال سرانه آن بخش ها را جدی دیدهایم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رتبه بندی معلمان اظهار کرد: گفته شده بود معلم در رتبههای یک تا پنج قرار بگیرد که خیلی خشک بودند، اما اکنون در رتبههای مربی تا استاد معلم قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه نقش بخش سوم اقتصاد که اقتصاد وقف، خیریه، داوطلبانه و مردمی است باید جدی دیده شود که برای آن برنامه داریم گفت: بیش از ۱۰ جلسه با خیرین داشتهام. باید خیرین را به سمت مناطق لازم التوجه بیشتر سوق دهیم.
پایان پیام