• امروز : دوشنبه, ۳ دی , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 23 December - 2024
امروز 0

اخبار ویژه

قوی‌ترین آهنربای ابررسانای جهان ساخته شد رژیم کانادایی چیست؟ بدبینی چیست؟ دست و پا زدن تروئیکای اروپایی برای ضربه به ایران/ بی‌اثری تصویب قطعنامه بر بازار ارز خوردن قارچ سمی بعد از پُختن هم خطر دارد اجرای دوره مشترک کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایرانی با خارج از کشور خطر اُفت هوشیاری در افراد گرمازده/ با اورژانس تماس بگیرید معضل جهانی به نام کودکان کار/ تفاوت کودک خیابان با کودک در خیابان چرا «نات کوین» و «همستر کامبت» طرفداران زیادی پیدا کردند؟ رژیم اتکینز یا ایت ایزلی چیست؟ اختلال شخصیت وسواسی اجباری یا ocd چیست؟ هیدروژل ابداعی محققان ایرانی با عفونت مقابله می‌کند تغییر اسم آزادراه شیراز – اصفهان به «آزادراه شاهچراغ» وظیفه شما در «احترام به مقام کودک» چیست؟ برنامه غذایی بیماران قلبی خودشیفتگی چیست؟ این ربات مانند سوسک می‌پرد! تمدید مهلت ارائه اسناد هزینه‌های درمانی ۱۴۰۳ بازنشستگان به «شرکت بیمه ملت» تا پایان خرداد سامانه توثیق سهام عدالت دستاورد بزرگ دولت مراقب پشه آئدس باشید/ علائم تب دانگ چیست؟ آیا رژیم دوکان روشی مطمئن برای کاهش وزن است؟ برونگرایی چیست؟ ویژگی‌های یک فرد برونگرا چیست؟ دغدغه‌های روحی افراد سالمند و بروز چند مشکل در دوران سالمندی آموزش خارق‌العاده مهارت‌های مختلف انسانی به ربات‌ها تامین مالی سخت و هوشمندانه دولت سیزدهم برای واردات واکسن رژیم دش چیست؟ درونگرایی چیست؟ رژیم غذایی خام خواری چیست؟ اختلال سازگاری یا انطباقی چیست؟ عمل بای پس معده چیست؟ توهم چیست؟ آیا اختلال توهم‌زا دارید؟ رژیم غذایی ویت واچرز یا ww چیست؟ اختلال بدریختی بدن چیست؟ نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی را بشناسید شب ادراری، دلایل و درمان این بیماری گلوتن چیست؟ استفراغ نوزاد و صفر تا صد آنچه باید بدانید فوبیا چیست؟ سوزش ادرار و شایع ترین دلایل آن را بشناسید خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟ استپ وزنی چیست؟ چاقی مفرط چیست و چه علائمی دارد؟ اختلال تجزیه‌ای هویت چیست؟ معاینه فیزیکی و چکاپ بدنی چه ضرورتی دارد؟ رژیم پالئو یا غارنشینی چه مزایا و معایبی دارد؟ ال اس دی (LSD) چیست؟ تغذیه چه اهمیتی در سرطان روده دارد؟ اختلال شخصیت مرزی یا بیماری بوردرلاین را بشناسید رژیم کتوژنیک ۷ روزه بهترین راه برای کاهش وزن سریع کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟ غذاهای مضر برای پارکینسون چیست؟ سندروم آسپرگر چیست؟ وضعیت نقش‌برجسته‌های ساسانی نگران‌کننده است رژیم غذایی مناسب وزوز گوش چیست؟ تست ریون و هر آنچه درباره آن باید بدانید اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟ رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور شهید و همراهان ایشان نماز اقامه کردند اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟ تشریح تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی/ اعمال محدودیت‌ها از ۴صبح چهارشنبه گردشگری، نهال توسعه مدیریت منابع انسانی است آیا درمان افسردگی با دستگاه TDCS ممکن است؟ زردی نوزاد از چیست؟ دانستنی‌های ضروری برای والدین سابسیژن چیست؟ کاربرد، نحوه انجام، عوارض و مدت زمان اثر آن لوبوتومی چیست و چه کاربردی در درمان بیماری‌های روانی دارد؟ واریس پا چیست؟ بررسی ۸ روش درمانی+ علت و علائم زخم پای دیابتی چیست؟ چگونه به این زخم مبتلا نشویم؟ ورم پا نشانه چیست؟

0

پیشنهاد اورژانس برای تبدیل ۱۱۵ به تک شماره امدادی کشور

  • کد خبر : 12675
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
پیشنهاد اورژانس برای تبدیل ۱۱۵ به تک شماره امدادی کشور
در صورت اجرای طرح تجمیع شماره‌های امدادی در کشور، اورژانس نیز در کنار آتش‌نشانی و هلال احمر یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی است که دستخوش برخی تغییرات می‌شود. سخنگوی اورژانس کشور درباره چالش‌ها و فرصت‌های این طرح گفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، مجتبی خالدی، درباره پروژه راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی در کشور اظهار کرد:‌ هدف از تک شماره کردن تلفن‌های امدادی در کشور این است که مردم در زمان بحران به ساده‌ترین شرایط ممکن بتوانند با نیروهای امدادی تماس بگیرند.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر اگر سانحه یا حادثه ای رخ دهد مردم باید تمام شماره تلفن‌های امدادی را حفظ باشند و با آن‌ها تماس بگیرند. در این شرایط مردم باید ۱۱۰، ۱۱۵،۱۲۵، ۱۴۱،۱۱۲ و.. را حفظ باشند و با آن ها تماس بگیرند و این ها فقط شماره تماس‌هایی است که به ذهن ما می‌رسد، در حالی که امدادخودرو، پزشکی قانونی و.. نیز از جمله دستگاه‌هایی محسوب می شود که مردم گاهی مجبور می شوند با آن‌ها تماس بگیرند.

سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه در این شرایط تمام شهروندان در سنین مختلف باید حضور ذهن زیادی برای به خاطرسپردن این شماره‌ها داشته باشند، ادامه داد: نکته دیگر این است که در حال حاضر مردم باید نسبت به شرح وظایف دستگاه‌های امدادی و تفکیک حوزه میان آن‌ها اطلاع داشته باشند، موضوعی که به نظر نمی‌رسد تشخیص و تفکیک آن برای فردی که دچار بحران شده یا در موقعیت اضطراری قراردارد، آسان باشد. این هم یکی از معضلاتی است که در حال حاضر وجود دارد و در واقع نمی‌توان شرح وظایف یک سازمان را برای مردم به طور دقیقا شرح داد.

وی ادامه داد: همچنین توجه به تجربیات کشورهایی که سال‌ها در این خصوص فعالیت کردند نشان می‌دهد که به جای تعدد شماره تماس دستگاه‌های امدادی باید یک شماره واحد را اعلام کنیم و به جای انداختن بار روی دوش مردم، بار را روی دوش مسئولان بیندازیم تا در دیسپچ مشترک پیام مخابره شود.

سخنگوی اورژانس کشور در پاسخ به اینکه آیا مسئولان از پس بار چنین مسئولیتی برمی‌آیند یا خیر گفت: بله، سازمان اورژانس کشور اولین دیسپچ قوی و استاندارد را در کشور راه‌اندازی کرد و حتی مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ نیز با الگوبرداری از اورژانس ۱۱۵ راه‌اندازی شد. پس طبیعتا هم تجارب قدیمی و بسیاری داریم و هم با گیر و گرفتاری‌های دیسپچ آشنا هستیم و حجم تماس های بسیار بالایی نسبت به سایر دستگاه های امدادی مثل آتش نشانی و هلال احمر داریم. این تجربه‌ای را به ما اضافه می‌کند که می‌توانیم  آن را به رایگان در اختیار متولی و نهادی که قرار است این پروژه را انجام دهد قرار دهیم.

۱۱۵ شماره واحد امدادی باشد
خالدی با تاکید بر اینکه حتما باید شماره تلفنی واحد برای دستگاه‌های امدادی راه اندازی شود، گفت: اما برای انجام این اقدام چند نکته وجود دارد که باید حتما نسبت به آن دقت داشت. باید شماره‌ای را برای تماس واحد در نظر گرفت که بیش از همه در ذهن مردم حک شده باشد که معتقدم آن شماره اورژانس ۱۱۵ است. باید به این سمت حرکت کنیم که شماره‌ای را لحاظ کنیم که مردم بیشتر برای امدادخواهی از آن استفاده می کنند. مردم می‌دانند که اگر اتفاقی برایشان رخ داد یا دچار جراحت شدند باید با ۱۱۵ تماس بگیرند. چرا که اورژانس ۱۱۵ در ایران شناخته شده‌تر است و بهتر است که  ۱۱۵ به عنوان شماره واحد در نظر بگیریم. جالب است بدانید که در کشور های پیشرفته با شماره‌گیری شماره ۹۱۱ افراد پاسخگو پرستار یا پزشک هستند  این نشان می‌دهد که جان انسان بیشتر از هرچیزی اهمیت دارد و باید در درجه اول جان او را نجات داد.

پیشنهاد تماشای یک فیلم برای درک بهتر مشکلات اپراتورهای امدادی
سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: پاسخگویی تلفن‌های اولیه حتما باید از سوی اورژانسی‌ها انجام شود و بقیه در لایه پشتیبان حضور داشته باشند. فیلمی به نام «اپراتور» ساخته شده که دوبله هم هست و به راحتی می توان آن را دانلود کرد. در فیلم اپراتور دقیقا به تمامی این مشکلات رسیدگی شده است. در این فیلم شخصی بازی می کند که پرستار است. در این فیلم هم در لایه دوم پاسخگویی پلیس، آتش نشانی، امداد و نجات و.. حضور دارند. کارشناسان پرستاری دو کار انجام می‌دهند. به عنوان مثال اگر حادثه فقط حریق باشد الزاما به آتش نشانی ارجاع می دهند و اگر متوجه شدند که در حادثه آتش نشانی، اورژانس و پلیس باید حضور داشته باشند به طریقی تلفن را رو اسپیکر می‌گذارند تا سایر نیروهای عملیاتی پلیس و آتش نشانی و .. هم از آن مطلع شوند. اما به جای اینکه فرد تماس گیرنده با چند سازمان تماس بگیرد و چند بار آدرس بدهد یک بار تماس می‌گیرد و آدرس خود را اعلام می کند.

خالدی در پاسخ به اینکه آیا اورژانس این ظرفیت را دارد که تمام پاسخ دهندگان به تماس های مردمی کارشناسان پرستاری و افرادی باشند که تحصیلات آکادمیک مرتبط دارند یا خیر؟ گفت: بله این ظرفیت وجود دارد. سیستم SOS برای اورژانس نیست و توصیه ما این است که شماره ۱۱۵ باشد و ظرفیت انجام آن را هم داریم.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر مردم در تماس با اورژانس پشت خط تلفن در انتظار می مانند یا خیر؟ گفت: البته تعداد خط ها محدود است و مثلا در یک حادثه تصادف بعضا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تماس از یک محل داریم. یعنی هر کسی که رد می شود با ۱۱۵ تماس می‌گیرد؛ اما اینکه پشت خطی داریم یا نداریم را نمی‌توانم تایید یا تکذیب کنم و همکاران واحد عملیات باید در این خصوص پاسخ دهند. این را می توانیم از ساختار دیجیتال خطوط متوجه شویم.

سخنگوی اورژانس در پاسخ به اینکه گزارش های مردمی حاکی از آن است که گاهی مردم پشت خط تماس های اورژانس منتظر می‌مانند گفت: فقط در شرایط خاص این اتفاق می افتد که مثلا یک بحرانی رخ داده یا زلزله‌ای اتفاق افتاده است. گاهی شدت یک حادثه را از آن جایی مطلع می‌شویم که به یکباره ۳۰ الی ۴۰ تماس در خصوص آن داریم که حادثه را گزارش می کنند.

خالدی با بیان اینکه برای پروژه SOS حتما باید زیرساخت های لازم طراحی شود گفت: به خاطر دارم یکبار این پروژه را از طریق کمیسیون ایمنی راه‌ها پیگیری کردیم و وزارت بهداشت درخواست این را داشت که حتما دیسپچ مشترکی را برای سازمان‌های امدادی طراحی کنیم و طرحی نوشته شد که پایلوت آن در استان قم اجرایی شود اما متاسفانه به دلایل نامعلومی این پروژه در قم شروع نشد و این همچنان یکی از مشکلاتی است که در تیم های امدادی وجود دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه عدم تجمیع دیسپچ نیروهای امدادی باعث خواهد شد که اولا تیم های امدادی به صورت همزمان اعزام نشوند. مثلا در حادثه افتادن کابل برق ممکن است فرد تماس گیرنده تشخیص ندهد که باید چه سازمان هایی را به محل حادثه فرابخواند اما اگر دیسپچ مشترکی وجود داشته باشد کارشناسان می‌توانند نیروهای لازم را به صورت همزمان اعزام کنند. همچنین بعد از برنامه تجمیع دیسپچ‌های امدادی شاید مجبور باشیم در جاده‌ها پایگاه‌های مشترک تیم‌های امدادی از جمله اورژانس، آتش‌نشانی، امداد و نجات، پلیس، راهداری و.. را راه‌اندازی کنیم تا با یکدیگر در یکی از اماکن مستقر شوند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور در پایان تاکید کرد:‌ نباید فراموش کنیم که برای SOS از شماره تماسی استفاده کنیم که بیش از سایر شماره‌ها برای مردم آشناست و حتما افرادی که تماس اولیه را جواب می‌دهند باید مرتبط با حوزه درمان باشند که جان مردم به خطر نیفتد تا بعد از آن بتوانیم مال آن ها را نیز حفظ کنیم.

 هفته گذشته رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آغاز پروژه راه‌اندازی مرکز اعزام و شماره تماس واحد امدادی مشترک خبر داد. پروژه‌ای که اجرای آن از آذرماه سال ۱۴۰۰، در نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران که در دولت سیزدهم برگزار شد به تصویب رسید. از پروژه راه‌اندازی شماره تلفن واحد برای دستگاه‌های امدادی، به عنوان یکی از پروژه‌های کلانشهر تهران یاد می شود که طبق نظر برخی از مسئولان قرار است به صورت پایلوت در شهر تهران به اجرا درآید و پس از اینکه موانع و چالش‌های اصلی و فرآیند اجرای آن تسهیل شد، در سراسر کشور توسعه پیدا کند و به بهره برداری برسد.

لینک کوتاه : https://www.tasrir.ir/?p=12675

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.