به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تسریر، علی اکبر صفوی درباره سطح بندی مراکز آموزش عالی که با همکاری انجمن یادگیری الکترونیکی ایران، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و کارگروه آموزش های الکترونیک وزارت علوم انجام شده است، اظهار داشت: برنامه ریزی ها برای ارزیابی عملکرد مراکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور از اوایل سال ۱۴۰۰ آغاز و در تابستان به دانشگاه ها اعلام شد.
وی افزود: نتایج سطح بندی حدود ۲۵۰ مرکز آموزش عالی در هفته گذشته بعد از ارزیابی و کارشناسی های صورت گرفته توسط انجمن یادگیری الکترونیکی ایران و تایید کارگروه آموزش های الکترونیک به معاونت آموزشی وزارت علوم ارایه شد.
رییس کارگروه آموزش های الکترونیک وزارت علوم با بیان اینکه در این سطح بندی ۲۰ استاندارد مدنظر بود، گفت: هدف از برنامه این بود که بر اساس استانداردها و معیارهای ارزیابی که از سوی انجمن یادگیری الکترونیکی ایران ارایه شده بود، بتوانیم دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را از بُعد ظرفیت ها، خدمات و کیفیت فعالیت های مرتبط با آموزش الکترونیکی ارزیابی کنیم و متعاقب آن یک نوع سطح بندی برای خدمات مراکز آموزش عالی ارایه دهیم تا وزارت علوم در تصمیم گیری های بعدی خود از آن استفاده کند.
صفوی خاطرنشان کرد: این سطح بندی شامل ارزیابی ظرفیت های فیزیکی، سخت افزاری، نرم افزاری، نیروی انسانی و برنامه ریزی مراکز با تأکید بر ارایه خدمات الکترونیکی بود که حدود ۲۰ استاندارد تعریف شده را لحاظ می کرد. فرایند سطح بندی به این شکل بود که با همکاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، وب سایت و پایگاهی برای بارگذاری اطلاعات توسط دانشگاه ها، راه اندازی شد و در نهایت حدود ۲۵۰ مرکز آموزش عالی شامل دانشگاه های بزرگ، کوچک و موسسات غیردولتی با ارایه اطلاعات در این سطح بندی شرکت کردند.
به گفته رییس کارگروه آموزش هایی الکترونیکی وزارت علوم، فرایند ارزیابی در چند ماه ابتدای سال تحصیلی جدید یعنی از مهرماه تا اسفندماه جاری در چند مرحله صورت گرفت؛ همچنین حدود ۲ ماه قبل به دانشگاه هایی که اطلاعات را تکمیل کرده بودند و نواقصی داشتند، یک بار دیگر برای تکمیل اطلاعات، فرصت داده شد. در نهایت، دانشگاه ها به پنج ستاره، چهار ستاره، سه ستاره، دو ستاره، تک ستاره و بدون ستاره سطح بندی شدند.
عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: بالاترین امتیار یعنی چهار و پنج ستاره به معنای خوب و عالی است، سه ستاره یعنی متوسط و زیر سه ستاره یعنی دانشگاه ها ضعیف هستند. این نتایج در اختیار معاون آموزشی وزارت علوم قرار گرفت تا به اطلاع دانشگاه ها برسد.
صفوی به یک نکته در خصوص ستاره دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در این سطح بندی، برخی دانشگاه های غیردولتی چهار ستاره و پنج ستاره شدند و دانشگاه های خوبی هم داشتیم که زیر سه ستاره شدند.
وی افزود: وزارت علوم از انجمن یادگیری های الکترونیکی ایران و کارگروه آموزش های الکترونیک خواست پیشنهادها برای سیاست های مبتنی بر نتایج این ارزیابی ارایه شوند که این مورد انجام شد؛ هدف از این پیشنهادها، سطح بندی دانشگاه ها متناسب با توانمندی های ارزیابی شده است.
به گفته صفوی، گروه های مختلف در یک سطح خاصی، ارزیابی شدند و ستاره گرفتند که البته امکان بازنگری وجود دارد و پیشنهاد کردیم ظرف ۶ ماه آینده در صورت اعلام وزارت علوم، دانشگاه ها نسبت به تکمیل و رفع نقایص، همچنین بهبود کیفیت خدمات اقدام کنند.